HEMA zet vol in op samenwerking met Franprix

HEMA zet vol in op samenwerking met Franprix

HEMA wil zijn producten nog voor eind november in vijftig supermarkten van Franprix hebben liggen. Bij succes wordt dat zo snel mogelijk uitgebreid naar alle negenhonderd filialen van de Franse retailer. Dat werd bekendgemaakt tijdens een persbijeenkomst in Parijs, ter gelegenheid van de samenwerking tussen beide formules.

HEMA heeft nu in vijftien winkels van Franprix schapruimte gekregen, variërend van twee tot vier meter. De supermarkten krijgen zo’n 250 artikelen, waaronder keukengerei- en textiel, schrijfwaren, babyartikelen, ondergoed en T-shirts. HEMA wil zo gebruikmaken van het grote bereik van Franprix, terwijl de supermarktketen de kans krijgt een non-foodassortiment aan te bieden zonder daar zelf expertise in te hebben.

Franprix is om verschillende redenen een goede partner voor HEMA, zegt ceo Tjeerd Jegen tegen tegenover RetailTrends. “Een kleiner supermarktconcept is ideaal voor ons, omdat wij daar het enige non-foodaanbod zijn, zodat de klant ons ook echt ziet. In een grote hypermarkt sneeuw je snel onder.” Daarnaast noemt hij de al redelijk sterke positie van HEMA in Parijs, met twintig vestigingen binnen de Périphérique en ook zo’n twintig erbuiten. Daarmee heeft de Nederlandse formule al wat merkbekendheid. “Maar Franprix heeft achthonderd winkels alleen al in en rond Parijs, dus met hen kunnen wij van de kracht die we hier al hebben gebruikmaken en tegelijkertijd de distributie enorm verbreden.”

Van een exclusieve samenwerking is geen sprake. Mogelijk wil HEMA op termijn wel exclusief samenwerken met moederbedrijf Casino, en zo ook in de schappen van formules als Monoprix en Géant komen te liggen. Daar is echter nog geen besluit over genomen.

Woensdag verschijnt op RetailTrends.nl een uitgebreid verhaal over de samenwerking tussen HEMA en Franprix, en wat HEMA nog meer van plan is om zich te ontwikkelen van retailer tot merk.


 

Reacties

Laatste nieuws









Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.

RetailTrends