Tony’s Chocolonely schrijft dit jaar rode cijfers. Officiële cijfers van het gebroken boekjaar 2018-2019 zijn nog niet bekend, maar topman Henk Jan Beltman vertelt aan RTLZ dat het chocolademerk het de afgelopen periode zwaar heeft gehad. “Ik denk dat we zwaar verlieslijdend zijn dit jaar.”
Vorig jaar was Tony’s Chocolonely nog goed voor een gezonde winst van twee en een half miljoen euro en schreef een omzet van 55 miljoen euro. De Nederlandse markt was hierbij goed voor bijna negentig procent. Beltman stelt dat de omzet het afgelopen jaar is doorgegroeid naar zo’n zeventig miljoen euro, maar dat het bedrijf met zware verliezen kampt.
Hoge investeringen voor internationale expansie is volgens de topman een van de verklaringen voor de verliezen. Zo investeerde Tony’s Chocolonely vorig jaar september in een eigen verkoopteam in het Verenigd Koningkrijk en heeft het merk zijn intrede gedaan in de Verenigde Staten. Voor welk bedrag het bedrijf in groei over de grens heeft geïnvesteerd, wil Beltman nog niet kwijt.
De topman zegt dat hij uiteindelijk wel denkt 'de impact te kunnen maken’. “Ik preek wel echt voor eigen parochie. Ik ben heel erg op impact gestuurd”, zegt hij. “De bank zou willen dat ik me iets meer financieel liet aansturen."
Jeroen J 19 sep, 08:45
Peter Voiliere 18 sep, 14:02
Bert Ysfogel 18 sep, 03:15
Wim Kraats 17 sep, 23:13
Zomaar een bewonderaar 17 sep, 17:46
Sascha Leuftink 17 sep, 16:38