Tony’s Chocolonely kampt met grote verliezen

Tony’s Chocolonely kampt met grote verliezen

Tony’s Chocolonely schrijft dit jaar rode cijfers. Officiële cijfers van het gebroken boekjaar 2018-2019 zijn nog niet bekend, maar topman Henk Jan Beltman vertelt aan RTLZ dat het chocolademerk het de afgelopen periode zwaar heeft gehad. “Ik denk dat we zwaar verlieslijdend zijn dit jaar.” 

Vorig jaar was Tony’s Chocolonely nog goed voor een gezonde winst van twee en een half miljoen euro en schreef een omzet van 55 miljoen euro. De Nederlandse markt was hierbij goed voor bijna negentig procent. Beltman stelt dat de omzet het afgelopen jaar is doorgegroeid naar zo’n zeventig miljoen euro, maar dat het bedrijf met zware verliezen kampt. 

Hoge investeringen voor internationale expansie is volgens de topman een van de verklaringen voor de verliezen. Zo investeerde Tony’s Chocolonely vorig jaar september in een eigen verkoopteam in het Verenigd Koningkrijk en heeft het merk zijn intrede gedaan in de Verenigde Staten. Voor welk bedrag het bedrijf in groei over de grens heeft geïnvesteerd, wil Beltman nog niet kwijt.

De topman zegt dat hij uiteindelijk wel denkt 'de impact te kunnen maken’. “Ik preek wel echt voor eigen parochie. Ik ben heel erg op impact gestuurd”, zegt hij. “De bank zou willen dat ik me iets meer financieel liet aansturen."

Reacties 6


Jeroen J 19 sep, 08:45

Petertje komt ff zeer kort door de bocht scheuren!


Peter Voiliere 18 sep, 14:02

Een echt eerlijk merk is het ook niet, want als de Aldi he voor minder dan de advies prijs wil verkopen mag dat niet omdat de chocoboeren dan minder overhouden hahahaha, NEE dan drukt gewoon de winst bij Tony want de boer is allang betaald. En dan zullen we het maar niet hebben over de smaak en dat de CEO met z´n 50-ste met pensioen gaat.


Bert Ysfogel 18 sep, 03:15

Ondanks alle "goede" bedoelingen gaat er maar bijzonder weinig naar Afrika (een paar %). De rest blijft hier in Europa en de Tony's, Callebaut, retail e.d. leven er goed van.


Wim Kraats 17 sep, 23:13

Dit merk , onstaan uit onrecht, en willen goed doen, door tv media alle aandacht in nederland, dat lange process kent buitenland niet.

Daar , oh weer een nieuw merk, het zal wel!!!!!!


Zomaar een bewonderaar 17 sep, 17:46

Die reactie is ook een beetje jammer Sascha. In Nederland is al lang gebouwd aan dit merk en ook succesvol. Daar zit niet veel groei meer met vorig jaar al een omzet van 55 miljoen. Dan is het logisch om naar het buitenland te kijken om verder te bouwen aan het merk. En ja, dat kost geld. Maar alle vertrouwen dat dit dubbel en dwars wordt terug verdiend!


Sascha Leuftink 17 sep, 16:38

Erg jammer dit. Ik vertel met trots aan studenten de ontwikkelingen van dit purpose-merk en dan dit. Een merk bouwen in diverse landen tegelijkertijd.....hoe naif kun je zijn (of speelt hebzucht een rol, ik hoop het niet).

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!