Woonwinkels laten consumenten vaak te veel aanbetalen, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. In plaats van de maximale vijftig procent die in de algemene voorwaarden vermeld staat, eisen de meeste winkels direct het volledige bedrag van hun klanten.
Het onderzoek van de Consumentenbond vond plaats onder de negen winkelketens Carpetright, Gamma, HEMA, Hornbach, Karwei, Kwantum, Leek Bakker, Praxis en Roobol. Alleen HEMA en Roobol kwamen goed uit de test: bij die winkels hoefden de ‘Mystery-onderzoekers’ van de Consumentenbond niet meer dan de helft van het volledige bedrag als aanbetaling over te dragen.
Opvallend is dat zowel Kwantum als Leen Bakker lid zijn van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW), wiens leden maximaal 25 procent aanbetaling mogen vragen van hun klanten.
Volgens de Consumentenbond, die de betreffende bedrijven zegt te gaan aanspreken, ligt het probleem vooral bij de winkels zelfs. Zij zouden niet goed op de hoogte zijn van de regels. Zo gaven Kwantum en Praxis aan dat het hierbij om individuele afspraken met consumenten gaat, wat het structureel eisen van het volledige bedrag als aanbetaling niet kan verklaren. De consument loopt hierdoor het risico zijn geld te verliezen, bijvoorbeeld als de betreffende winkel failliet gaat.
Tf Steppo 25 sep, 21:29
emma b. 25 sep, 14:53
Stefan . 25 sep, 14:47
M. Begeer 25 sep, 12:49