Er worden steeds minder boeken verkocht via Bookaroo, een verkoopsite van lokale boekhandels die afgelopen zomer gelanceerd werd. Dat melden meerdere aangesloten boekhandels desgevraagd aan RetailNews.
Het blijft stil rondom Bookaroo, vertelt Fabian Paagman van de gelijknamige boekhandelketen. Op veler verzoek van klanten sloot hij zijn winkels aan bij de website, waar consumenten boeken kunnen bestellen die vervolgens door een lokale boekhandel geleverd worden. “De eerste twee weken was het een waanzinnig succes”, aldus Paagman. “Maar volgens mij gebeurt er nu helemaal niets meer. We horen of zien ze niet meer en er komen geen bestellingen meer binnen via Bookaroo. Een mooie start, maar het lijkt nu bijna een stille dood gestorven.”
Ook Walter Jansen van Jansen & de Feijter in Velp, die eerder aangaf ‘Bookaroo-fan van het eerste uur’ te zijn, is teleurgesteld in het aantal bestellingen dat via de site binnenkomt. “In het begin kregen we heel veel bestellingen, maar het lijkt of de stroom is opgedroogd. Dat is heel verdrietig; het was een leuk alternatief voor klanten en het gaf ons de mogelijkheid bestellingen persoonlijker te maken. Maar dan moeten er wel orders binnenkomen.”
De orders die nog wel binnenkomen via Bookaroo zijn volgens de aangesloten winkels ‘minder gangbaar’ – bijvoorbeeld buitenlandse boeken. Initiatiefnemers Toine Donk en Daniël van der Meer van uitgever Das Mag wilden met Bookaroo een vuist maken tegen 'webreuzen' als bol.com en Amazon. Donk zei in augustus nog het volgende over de verkopen van Bookaroo, in een column voor Medium.com: “Dat schommelt. Een stuk minder dan in de campagne natuurlijk, dat wisten we op voorhand: zo’n 10.000-doel zorgt voor veel toeloop. We zijn vooral benieuwd naar de periode begin oktober, wanneer de boekenmarkt weer aantrekt na de stillere zomerperiode.”
Volgens een woordvoerder van Das Mag worden er momenteel geen interviews over Bookaroo gegeven, ‘vanwege wijzigingen die worden doorgevoerd’.
Jesse S 10 okt, 13:32