Betekent fusie met Udea het einde van Marqt?

Betekent fusie met Udea het einde van Marqt?

Het in financiële problemen verkerende Marqt gaat samen met Udea, het bedrijf achter Ekoplaza. Daarmee heeft tenminste een meerderheid van de aandeelhouders ingestemd. "Een logische stap", vindt retaildeskundige Rupert Parker Brady, die verwacht dat het een kwestie van tijd is dat de formule Marqt verdwijnt. 

Marqt werd in 2006 opgericht door Quirijn Bolle en Meike Beeren, die beiden voor Ahold werkten. De eerste winkel werd twee jaar later geopend aan de Overtoom in Amsterdam. Een winkel met 'eerlijke' producten, geproduceerd met oog voor mens, dier en milieu. Er kwamen meer winkels bij, vooral in Amsterdam. Maar ook in Den Haag, Rotterdam, Haarlem en Heemstede. Er zijn nu achttien vestigingen.

Nooit winst
In al die jaren is nooit winst gemaakt. Toenmalig directievoorzitter Joost Leeflang maakte zich daar in februari van dit jaar niet zo druk om. "We hebben nu een structureel plan om naar winst toe te gaan, maar ook weer in ons eigen tempo", zei hij tegen RetailTrends. "Het is geen doelstelling om morgen winst te maken. We hebben een...

Het in financiële problemen verkerende Marqt gaat samen met Udea, het bedrijf achter Ekoplaza. Daarmee heeft tenminste een meerderheid van de aandeelhouders ingestemd. "Een logische stap", vindt retaildeskundige Rupert Parker Brady, die verwacht dat het een kwestie van tijd is dat de formule Marqt verdwijnt. 

Marqt werd in 2006 opgericht door Quirijn Bolle en Meike Beeren, die beiden voor Ahold werkten. De eerste winkel werd twee jaar later geopend aan de Overtoom in Amsterdam. Een winkel met 'eerlijke' producten, geproduceerd met oog voor mens, dier en milieu. Er kwamen meer winkels bij, vooral in Amsterdam. Maar ook in Den Haag, Rotterdam, Haarlem en Heemstede. Er zijn nu achttien vestigingen.

Nooit winst
In al die jaren is nooit winst gemaakt. Toenmalig directievoorzitter Joost Leeflang maakte zich daar in februari van dit jaar niet zo druk om. "We hebben nu een structureel plan om naar winst toe te gaan, maar ook weer in ons eigen tempo", zei hij tegen RetailTrends. "Het is geen doelstelling om morgen winst te maken. We hebben een strategie ingezet om een missie te volbrengen en de tweede doelstelling is dat er uiteindelijk iets overblijft onderaan de streep. En of dat nou morgen gebeurt, over drie, zes of 25 jaar, dat is niet zo relevant."

Leeflang, die eerder 24 jaar bij Philips werkte, zei ook dat Marqt een professionelere structuur moet krijgen. De winkels, toen nog zestien, zijn bijvoorbeeld allemaal verschillend. "Daardoor moeten die allemaal op een andere manier gemanaged worden. Dat is inefficiënt en we missen schaalvoordelen. Dat moet anders, uniformer." Hij vertelde ook dat Marqt verder wil groeien, maar dan vooral in steden en in grote plaatsen in een cirkel rond een uur rijden van Amsterdam.

Enkele maanden later was hij vertrokken. "Een verschil van inzicht met de aandeelhouders over de strategie", zei een woordvoerster van Marqt. Op verzoeken om een toelichting reageerde Leeflang destijds niet. In tegenstelling tot Quirijn Bolle was Meike Beeren toen al niet meer actief bij Marqt. Ze verruilde de duurzame supermarktketen augustus vorig jaar voor The Executive Network, een headhuntersbureau gespecialiseerd in directiefuncties. 

Op zoek naar een koper
Enkele weken nadat Leeflang vertrok, stapte ook de volledige raad van commissarissen op. Medio juli maakte Marqt bekend dat twee grote winkels in Amsterdam en Den Haag dichtgaan; het worden Albert Heijn-filialen. Marqt richt zich voortaan op kleinere winkels. Intussen had de supermarktketen volgens NRC achter de schermen de zakenbankiers van ING al ingeschakeld om: de 'strategische opties te onderzoeken. Oftewel: ze moeten op zoek naar een koper. Diverse belangstellenden zouden zich volgens NRC hebben gemeld, waarvan er uiteindelijk drie overbleven: Udea, oprichter Bolle en supermarktketen Jumbo. De laatste liet aan de krant weten te zijn afgehaakt, onder meer door 'grote onderlinge verdeeldheid tussen de diverse aandeelhouders'.

Waar een meerderheid samen wil gaan met Udea, zoals donderdag door de twee bedrijven naar buiten werd gebracht, moet oprichter Bolle daar niets van hebben. Bolle, met een significant belang, weigert akkoord te gaan. Hij wil, opnieuw volgens NRC, Marqt niet loslaten. Hij wil het bedrijf zelfstandig voortzetten met hulp van een nieuwe investeerder. Voor de rechtbank in Amsterdam dient deze donderdag een kort geding met als inzet om Bolle toch te laten tekenen.

In het persbericht noemen founding shareholder Plantwijck, het management van Marqt en de laatst toegetreden aandeelhouders Social Impact Ventures en Triodos Growth Fund Udea 'de ideale partner' om het gedachtegoed van Marqt toekomstbestendig voort te zetten. De huidige formules van Marqt en Ekoplaza blijven volgens de bedrijven bestaan, al wordt er wel gesneden in het aantal winkels van Marqt. Dat wordt volgend jaar teruggebracht tot tien à twaalf. Wat er in de Marqt-winkels gaat veranderen, moet volgens een woordvoerster later duidelijk worden. Zoals ook nog duidelijk moet worden wie de opvolger wordt van Leeflang, want die is nog niet gevonden. 

Verstandige keuze
Retaildeskundige Rupert Parker Brady sprak zich in juli in zijn blog op RetailTrends al uit voor samenwerking met andere partijen. Als eerste noemde hij Udea, het bedrijf achter Ekoplaza. Er is dus blijkbaar goed naar hem geluisterd? "Het was ook niet zó visionair wat ik zei", zegt hij lachend. "Het is absoluut een logische stap. Je zoekt toch een beetje naar een bloedbroeder. Een partij die een beetje hetzelfde erin zit. Natuurlijk is Ekoplaza qua format veel principiëler, maar ze zijn wel heel uitgesproken met een sterke identiteit. Dat is precies waar het bij Marqt aan ontbrak. Het is heel verstandig om daarvoor te kiezen en te zeggen: we leggen onze eieren in het mandje van de grootste biologische en duurzame supermarktketen van Nederland."

Parker Brady roemt algemeen directeur Erik Does van Udea, dat vorig jaar ook al de 25 winkels van Natuurwinkel overnam. "Een mooie, nieuwe kroon op zijn werk. Hij heeft de afgelopen 25 jaar echt wel iets neergezet." De retaildeskundige verwacht dat het een kwestie van tijd is dat de formule Marqt verdwijnt. "Of dat die alleen nog in Amsterdam, op de grachtengordel, te zien is. Ik denk dat het ook heel goed is. Marqt heeft ongetwijfeld nog fans, maar dit lijkt me wel een voorbode. Marqt is ingehaald door de actualiteit, daar komt het wel op neer."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!