Blokker-eigenaar Michiel Witteveen denkt er nog niet aan de keten terug te trekken uit België. De Belgen zullen wel dit najaar moeten ‘bewijzen dat ze het kunnen’, zegt hij in het novembernummer van RetailTrends. “België is altijd een moeilijk dossier geweest.”

Blokker heeft ‘al het mogelijke’ gedaan om te zorgen dat het bedrijf in België winstgevend wordt. “Als dat allemaal niet lukt moet je andere maatregelen nemen”, zegt Witteveen. Toch betekent dat volgens hem niet dat een vertrek aanstaande is. “We zetten nog steeds alles op alles voor succes.”

Blokker heeft 130 filialen in België. De retailer heeft al stappen gezet door de collectie meer aan te passen op de Belgische consument. “Zij zijn veel minder op prijs en veel meer op sfeer en gezelligheid gericht, daar hebben we echt veel aan veranderd”, aldus de Blokker-eigenaar. Om die reden is de formule ook gestopt met de folder in België. Verder wordt niet meer aan huis bezorgd. “Op elke hoek van de straat is een Blokker. Dan zeg ik: haal je bestelling lekker af.”

Witteveen overweegt ook in Nederland te stoppen met thuisbezorgen. In België heeft het de marge sterk verbeterd. “Pakjes naar de klant brengen is veel te duur, onder de honderd euro aan bestelwaarde moet je daar gewoon een keer mee stoppen.”

In het novembernummer verschijnt een uitgebreid interview met Michiel Witteveen. Daarin blikt hij terug op alles wat mis is gegaan bij Blokker, legt hij uit waar de verbetering vandaan moet komen en gaat hij ook in op de ontwikkelingen bij de speelgoedtak. De nieuwe RetailTrends komt deze week uit. Nog geen member, klik dan hier voor meer informatie.