Blokker in België moet zich dit najaar 'bewijzen'

Blokker in België moet zich dit najaar 'bewijzen'

Blokker-eigenaar Michiel Witteveen denkt er nog niet aan de keten terug te trekken uit België. De Belgen zullen wel dit najaar moeten ‘bewijzen dat ze het kunnen’, zegt hij in het novembernummer van RetailTrends. “België is altijd een moeilijk dossier geweest.”

Blokker heeft ‘al het mogelijke’ gedaan om te zorgen dat het bedrijf in België winstgevend wordt. “Als dat allemaal niet lukt moet je andere maatregelen nemen”, zegt Witteveen. Toch betekent dat volgens hem niet dat een vertrek aanstaande is. “We zetten nog steeds alles op alles voor succes.”

Blokker heeft 130 filialen in België. De retailer heeft al stappen gezet door de collectie meer aan te passen op de Belgische consument. “Zij zijn veel minder op prijs en veel meer op sfeer en gezelligheid gericht, daar hebben we echt veel aan veranderd”, aldus de Blokker-eigenaar. Om die reden is de formule ook gestopt met de folder in België. Verder wordt niet meer aan huis bezorgd. “Op elke hoek van de straat is een Blokker. Dan zeg ik: haal je bestelling lekker af.”

Witteveen overweegt ook in Nederland te stoppen met thuisbezorgen. In België heeft het de marge sterk verbeterd. “Pakjes naar de klant brengen is veel te duur, onder de honderd euro aan bestelwaarde moet je daar gewoon een keer mee stoppen.”

In het novembernummer verschijnt een uitgebreid interview met Michiel Witteveen. Daarin blikt hij terug op alles wat mis is gegaan bij Blokker, legt hij uit waar de verbetering vandaan moet komen en gaat hij ook in op de ontwikkelingen bij de speelgoedtak. De nieuwe RetailTrends komt deze week uit. Nog geen member, klik dan hier voor meer informatie.


 

Reacties

Stoppen met de webwinkel? Blokker.nl moet potentie hebben door een combinatie van huismerken (hoge marge), a-merken (trekken de aandacht) en verkooppartners van Nextail Connect. De bestelzuilen in de honderden winkels dragen ook bij aan de omzet.

De naam Blokker kent iedereen, dus daar kan het ook niet aan liggen. Ze hebben zelfs het magazijn van de e-commerce nieuw ingedeeld.. Waar gaat het dan fout?

Geplaatst door Henk Vis op 6 november 2019 om 15:10

verzendkoste hoge promotiekosten veel retouren omzet gaat ten kostte van winkelomzet er zijn toch ook na al die jaren e commerce nog nauwelijks winkels die winst maken er moet nog altijd dik "groeigeld "" bij

Geplaatst door tom van veen op 6 november 2019 om 17:00

Belgie moet zich bewijzen? Blokker Nederland lijkt mij ook, want na de mega verliezen in de afgelopen jaren en ook in 2019 lijkt mij, ben je niet zo maar in de zwarte cijfers.
ik ben benieuwd naar het interview met dhr. witteveen.

Geplaatst door Bert Geerts op 7 november 2019 om 08:42

Blokker België kan niet uit. Nu niet, morgen niet , never nooit niet.

Geplaatst door henk Janssen op 7 november 2019 om 11:03

Belgie is gek van de Action. Wat is het bestaansrecht van Blokker in België? Nihil, niets, noppes....

Geplaatst door Serge Van Der Poorten op 7 november 2019 om 13:02

Nieuwe eigenaar maar nog steeds een zwalkende strategie. Eerst moest E Commerce d.m.v. een inhaalslag alsnog volledig worden opgezet, vervolgens het DC in een miljoenen kostende operatie omgebouwd zodat zowel internet als winkelbestellingen vanuit hetzelfde DC kon worden gefaciliteerd en nu doodleuk roepen om maar te stoppen met thuisleveringen. Daarnaast wil Witteveen met Intertoys en andere gekochte formules teveel ballen in de lucht houden, terwijl de resultaten van Blokker nog steeds om te janken zijn.

Geplaatst door Johan Janssens op 7 november 2019 om 13:56

Waarom nog op internet bestellen bij Blokker als het thuisbezorgen weglaat en je alsnog je jas aan moet trekken om naar de winkel te gaan? Wat een onzinnig idee. Begin van het definitieve eind van Blokker

Geplaatst door Fred Leersom op 7 november 2019 om 21:50

De titel van dit stuk is verkeerd. Er moet staan: "Witteveen moet zich dit najaar bewijzen".

Geplaatst door Gregor Gorgowitz op 9 december 2019 om 10:09

Laatste nieuws









RetailTrends