'Singles Day slaat in Nederland nog niet aan'

'Singles Day slaat in Nederland nog niet aan'

Nederland loopt nog niet echt warm voor Singles Day, het uit China overgewaaide koopjesfestijn. Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder ruim duizend Nederlanders van achttien jaar en ouder dat onderzoeksbureau Markteffect uitvoerde in opdracht van herenmodeketen Only for Men.

Singles Day is op 11 november. De dag is in de jaren negentig bedacht door alleenstaande studenten in China die Valentijnsdag verafschuwden. Omdat 11 november uit vier enen bestaat (11/11), werd voor deze datum gekozen om het alleen zijn te vieren.

De Chinese webwinkel Alibaba biedt op deze dag producten aan met grote kortingen en vaart daar wel bij. Vorig jaar boekte het een recordomzet van 31 miljard dollar. Ook in andere landen doen steeds meer winkels mee aan deze dag, die vergelijkbaar is met Black Friday - de vrijdag na Thanksgiving. Maar Black Friday is in Nederland met tachtig procent een veel bekender begrip dan Singles Day (veertien procent). Van de Nederlanders die wel bekend zijn met Singles Day zegt zeventig procent hier niet mee bezig te zijn.

Dat Singles Day hier niet echt leeft, blijkt volgens de onderzoekers ook uit het feit dat slechts twee procent zegt de aankopen uit te stellen tot deze dag. Bijna één op de drie Nederlanders die Singles Day kennen, zegt wel van plan te zijn om dan iets te gaan kopen. Gemiddeld denkt men 74 euro uit te geven, vooral op het gevbied van computers en elektronica of mode, schoenen en sieraden. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!