HEMA gaat niet met Albert Heijn, maar met Jumbo samenwerken

HEMA gaat niet met Albert Heijn, maar met Jumbo samenwerken

HEMA en Jumbo hebben een principeovereenkomst gesloten over een commerciële samenwerking in Nederland en België. Daarbij is het in ieder geval de bedoeling dat HEMA-producten in de schappen van de supermarktketen komen te liggen.

Het doel van de samenwerking is naar eigen zeggen om de marktpositie van beide bedrijven te verbeteren. De krachtenbundeling komt voort uit de gedachte dat het aanbod van beide ketens elkaar goed aanvult. Naast het ‘versterken van elkaars winkelnetwerk’ spreken de partijen ook over co-sponsorschap door HEMA van de schaats- en wielerploeg van Team Jumbo-Visma. 

De plannen worden op dit moment verder uitgewerkt. HEMA en Jumbo hopen voor het einde van het jaar nadere details bekend te maken.

De samenwerking past in de strategie van HEMA om zijn producten ook via andere retailers te verkopen. Eerder dit jaar ging de winkelketen een vergelijkbare samenwerking aan met Franprix in Frankrijk. “Op termijn zou ik het mooi vinden als we in Nederland net zo’n positie hebben als nu bij Franprix”, zei ceo Tjeerd Jegen destijds al tegen RetailTrends, al leek hem dat toen niet iets voor de korte termijn.

De stap is opvallend, omdat HEMA begin dit jaar nog een partnership aankondigde met Albert Heijn. Daarbij zou het gaan om shop-in-shops van die supermarktketen in grote HEMA-filialen. Die samenwerking is nu van de baan. "Dat hebben beide partijen gezamenlijk besloten", laat een woordvoerder van HEMA weten. Een woordvoerster van Albert Heijn weerspreekt dat. "Nee, dat was een besluit van HEMA." Volgens haar liet HEMA enkele dagen geleden aan Albert Heijn weten dat de proef met twee pilotwinkels niet zou doorgaan, "omdat ze andere prioriteiten hadden". Over de samenwerking met Jumbo werd volgens de woordvoerster toen niets gezegd.

Reacties

Shop in shop concepten zijn hot. Zie de Bruna ook wel tijdschriften, kranten en knt art verkopen bij de Jumbo. Over AH hoeven we geen zorgen te maken. Het de meest innovatieve supermarkt van Nederland. Ze komen maar niet af van hun "te dure imago". Misschien een sublabel in de markt zetten ?

Geplaatst door Koos de Jong op 8 november 2019 om 19:10

Samenwerking is inderdaad hot. Maar of Albert Heijn zich met een verlieslatende organisatie in moet laten gaan. Bruna kan zijn hoofd maar net boven water houden, en gaat gebukt onder teruglopende omzetten. Daarnaast is VBK, de huidige eigenaar van Bruna voornemens om de boekenwinkel weer van de hand te doen. Maar ja... misschien is het een idee om de etalage van Albert Heijn een nieuw bonusartikel te lanceren, de Bruna.

Geplaatst door M Kortooms Kortooms op 8 november 2019 om 23:27

Laatste nieuws









RetailTrends