Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vier berichten over Black Friday, het koopjesfestijn dat over twee weken plaatsvindt.
Je kunt een frank maar één keer uitgeven
Ook in Zwitserland wordt Black Friday steeds populairder. Steeds meer winkeliers doen eraan mee. Bij sommigen duurt het koopjesfestijn zelfs een week, met als afsluiter Cyber Monday. Maar wordt er daadwerkelijk meer uitgegeven, of verspreiden de consumenten hun uitgaven gewoon? Retailexpert Luca Giuriato van onderzoekinstituut GfK houdt het op het laatste: Zwitsers laten zich lokken door koopjes en doen hun aankopen eerder. Gevolg: rond kerst kan het nog weleens tegenvallen met de verkopen. Je kunt ook een frank maar één keer uitgeven.
Lees meer bij de Neue Zürcher...
Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vier berichten over Black Friday, het koopjesfestijn dat over twee weken plaatsvindt.
Je kunt een frank maar één keer uitgeven
Ook in Zwitserland wordt Black Friday steeds populairder. Steeds meer winkeliers doen eraan mee. Bij sommigen duurt het koopjesfestijn zelfs een week, met als afsluiter Cyber Monday. Maar wordt er daadwerkelijk meer uitgegeven, of verspreiden de consumenten hun uitgaven gewoon? Retailexpert Luca Giuriato van onderzoekinstituut GfK houdt het op het laatste: Zwitsers laten zich lokken door koopjes en doen hun aankopen eerder. Gevolg: rond kerst kan het nog weleens tegenvallen met de verkopen. Je kunt ook een frank maar één keer uitgeven.
Lees meer bij de Neue Zürcher Zeitung
Koop niets op Black Friday!
Make Friday Green Again is een collectief van zo'n driehonderd merken die niets van Black Friday moeten hebben. Het is slecht voor het milieu, betogen ze. Het leidt volgens hen alleen maar tot overproductie, die bijdraagt aan de klimaatverandering. Koop niets, maar kijk in je kledingkast of er spullen liggen die je kunt repareren, verkopen of recyclen.
Lees meer bij de BBC
De donkere kanten aan Black Friday
Waarom die naam, Black Friday? Deze dag wordt in de VS sinds jaar en dag beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. De vrijdag na Thanksgiving (de vierde donderdag van november) is de hele familie vrij; een ideale dag om te gaan shoppen. Ze geven dan zoveel uit dat winkeliers 'in het zwart' komen. Maar de eerste keer dat de term Black Friday werd gebruikt, was in 1869. Twee speculanten slaagden erin de goudprijs zover omhoog te jagen dat de beurs ontwricht raakte. In de jaren vijftig sprak de politie in Philadelphia van 'Black Friday' om de chaos aan te duiden die de stad overspoelde op de dag na Thanksgiving. Agenten hadden hun handen vol aan het regelen van het verkeer en het oppakken van winkeldieven.
Lees meer bij de Huffington Post
Groter succes in Duitsland dan in VS
In Duitsland is Black Friday nog een groter succes dan in de VS, zeggen onderzoekers van de Global Savings Group. Ze stonden er zelf ook een beetje van te kijken, melden ze. Volgens de onderzoekers boeken winkels in Duitsland (offline en online) in de week van Black Friday 512 procent meer omzet dan in de week ervoor. Dat is veel meer dan in de VS, waar het om een stijging van 211 procent gaat. Duitsers kopen vooral mobieltjes en andere apparatuur.
Lees meer bij Marktforschung