Jumbo is in België een 'kleine lokale prijzenoorlog' begonnen, concludeert de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop. De eerste Belgische Jumbo in Pelt is zeventien procent goedkoper dan de Jumbo in Budel, net over de grens in Nederland.
Voor het onderzoek werd in beide winkels de winkelwagen gevuld met vijftig representatieve producten. Het ging om onder meer Ariël Compact Color, Rio Mare tonijn in olijfolie, pizza pollo van Dr. Oetker, appels, peren en kerstomaatjes. Test Aankoop noemt de uitkomsten opvallend. Waar over het algemeen wordt aangenomen dat winkelen net over de grens in Nederland goed is voor de portemonnee, bleek nu het omgekeerde.
Hoewel Jumbo anders dan in Nederland geen laagsteprijsgarantie afgeeft, kiest het volgens Test Aankoop wel voor zeer scherpe prijzen. Zo dwingt het concurrenten zoals Colruyt, die wel zo'n garantie heeft, tot prijsverlagingen. "Met nog twee vestigingen op komst dit jaar, in Rijkevorsel en in Lanaken, lijkt dit vooral goed nieuws te zijn voor de consument in die specifieke gemeentes", zegt Test Aankoop.
Lees op RetailTrends een artikel over de strategie van Jumbo in België.
Reacties 0