Appdate: Tinder, maar dan voor fashion

RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Mada, L'Oréal en Albert Heijn. 

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Mada, L'Oréal en Albert Heijn. 

Mada: Tinder, maar dan voor fashion
Zo’n 75 procent van de millennials en Gen Z’ers shopt via zijn smartphone, en de fashion-app Mada speelt daar slim op in. Als een soort ‘Tinder for shopping’ gebruikt Mada ingebouwde machine learning-technologie om gebruikers te matchen met de ideale modeartikelen. Nieuwe gebruikers beantwoorden tien vragen over hun kledingstijl, lichaamstype en in hoeverre ze bereid zijn risico's op modegebied te nemen. Daarna kunnen ze beginnen met swipen. Vinden ze een outfit leuk, dan slepen ze deze naar rechts. Zo niet, dan vegen ze hun scherm naar links. Zo wordt de app steeds slimmer en kan Mada steeds beter stijlvoorkeuren voorspellen. Op dit moment werken ruim 2600 merken samen met de app, van Nordstrom tot Macy’s, en de bedoeling is dat dit aantal steeds groter wordt.   

L'Oréal 'print' gepersonaliseerde makeup
Cosmeticamerk L’Oréal lanceert volgend jaar een wel heel opvallende app. Deze applicatie vereist namelijk de aanschaf van een bijzondere gadget: de Perso. Dit ‘slimme’ apparaatje beschikt over verschillende cartridges, om met behulp van kunstmatige intelligentie gebruikers van gepersonaliseerde lipstick, foundation en huidcrèmes te voorzien. Nadat de Perso-app het gezicht heeft gescand, kan de cosmeticaliefhebber in kwestie precies zien welke producten en ingrediënten diens huid nodig heeft. De Perso 'perst' vervolgens precies deze ingrediënten uit een aantal gaatjes voor een persoonlijk cosmeticaproduct. Hoe dat werkt, zie je in onderstaande video. Voorlopig staat de release van de Perso gepland voor 2021. Wat het apparaat gaat kosten, is nog niet bekend.  


De Voetbal-app van Albert Heijn
Supermarktketen Albert Heijn laat klanten vanaf deze week weer sparen voor voetbalplaatjes, onder andere met de AH Voetbal-app. Met deze app kunnen gebruikers hun plaatjes scannen en toevoegen aan een digitale verzameling, die oploopt tot 252 spelers uit achttien Eredivisieclubs, het Nederlands elftal en de OranjeLeeuwinnen. Daarnaast beschikt de app over vier voetbalgames, die gebruikers kunnen ontgrendelen met hun voetbalplaatjes en waarin spaarders kunnen spelen tegen vrienden. De app is tot het einde van dit jaar te gebruiken. Klanten ontvangen tot 16 februari bij elke tien euro aan boodschappen vier plaatjes. 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen