Beter Bed denkt voorlopig niet aan overnames

Beter Bed denkt voorlopig niet aan overnames

Beter Bed heeft de periode van herstructureren achter de rug. Het bedrijf denkt nu weer klaar te zijn om te groeien en te investeren, zegt ceo John Kruijssen tegenover RetailTrends.

Beter Bed had de afgelopen jaren te kampen met problemen bij zijn Duitse keten Matratzen Concord, onder meer als gevolg van een gifschandaal. Eind vorig jaar werd die formule verkocht. “Er staat nu een bedrijf dat weliswaar kleiner is, maar wel gezond en dat cash genereert”, zegt Kruijssen. 

De Duitse crisis, waarbij gif werd gevonden in matrassen, was volgens Kruijssen niet de enige oorzaak van de moeilijkheden bij Matratzen Concord. De keten had het volgens hem al langer moeilijk doordat trends niet tijdig werden opgepikt. Hij doelt op de groei van online, one-size-fits-all matrassen en boxsprings. "Op alle drie die facetten heeft Matratzen Concord niet snel geschakeld.”

Beter Bed focust zich nu op de Benelux en de nordics. “Nu zijn we daar alleen in Zweden actief, maar er zullen ongetwijfeld nieuwe opportunities komen.” Toch vindt hij het te vroeg om over nieuwe markten te spreken. “Als je een jaar achter de rug hebt zoals wij, is het niet het moment om te brullen dat je gaat acquireren. Dat is nu niet opportuun, laten we eerst bewijzen dat we goed kunnen doen wat we nu hebben.”

Beter Bed leed in 2018 een verlies van ruim 23 miljoen euro. “En je kunt op je vingers natellen dat 2019 er ook niet best uitziet”, zegt Kruijssen. Cijfers over afgelopen jaar worden binnenkort bekendgemaakt. Van 2020 verwacht hij ‘een mooi commercieel jaar’ met verbetering in omzet en afzet.

Lees op RetailTrends meer over hoe Beter Bed overeind krabbelt na twee zware jaren.
 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends