Jumbo had afgelopen jaar 21 procent marktaandeel in handen, een stijging van bijna twee procent ten opzichte van een jaar eerder. Concurrent Albert Heijn kwam vorig jaar net als in 2018 tot een marktaandeel van 34,9 procent. Discounters Aldi en Lidl verloren sinds het eerst sinds jaren terrein. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.
Albert Heijn bracht de cijfers rondom zijn marktaandeel dinsdag al naar buiten. In tegenstelling tot andere supermarktketens geeft de Zaanse keten deze maand nog geen omzetcijfers; die komen 12 februari als moederbedrijf Ahold Delhaize de financiële resultaten naar buiten brengt. Albert Heijn verbouwde vorig jaar 123 winkels, waarin de focus ligt op 'lekker en gezond eten'. Daarnaast groeide het aantal winkels met 21 tot 1029, waarvan 49 in Vlaanderen (+ zeven).
Jumbo had in 2018 nog een marktaandeel van 19,2 procent. De keten groeide met 1,8 procent het hardst en opende afgelopen jaar 51 nieuwe supermarkten. Daarmee komt het Brabantse bedrijf uit op een totaal van 669 winkels. Dit jaar komen daar meer winkels in zowel Vlaanderen als Nederland bij, waaronder de zeventien overgenomen HEMA-filialen.
Discounters Lidl en Aldi leveren na jaren van groei terrein in. Het marktaandeel van Lidl, met 425 winkels de derde supermarkt in ons land, kromp met 0,2 procent naar 10,7. Aldi leverde eveneens 0,2 procent in en komt uit op 5,9 procent van de markt, met 494 winkels. Plus staat op de vierde plaats met een marktaandeel van 6,5 procent.
Reacties 0