PostNL heeft folderverspreider Spotta verkocht aan beheermaatschappij Arcis. Financiële details worden niet bekendgemaakt.

Arcis neemt de aandelen van Spotta in zijn geheel over. Dat betekent dat de medewerkers blijven en hun contracten niet veranderen. Beide partijen hopen de transactie voor het einde van deze maand al af te ronden. Spotta gaat als een zelfstandig bedrijfsonderdeel binnen Arcis verder en ook de merknaam blijft bestaan.

PostNL verkoopt Spotta om meer focus in zijn activiteiten aan te brengen, zegt directeur mail NL Resi Becker. Het postbedrijf wil vooral de leidende dienstverlener in post en e-commerce zijn. Met de verkoop van Spotta aan Arcis ontstaat een sterke combinatie in de foldermarkt, die perspectief voor de toekomst kan bieden aan de medewerkers van Spotta.”

Arcis bestaat uit een consortium van drie bedrijven uit de wereld van printmedia: Em. De Jong, Print.com en Shatho Beheer. De activiteiten van Spotta sluiten volgens Stijn de Jong, directeur van eerstgenoemde, goed aan bij de visie en ambities van Arcis. “Adverteerders ervaren nog steeds de kracht van folders in hun klantcommunicatie.” Waar Spotta zich binnen Arcis volgens hem verder kan ontwikkelen, profiteert de koper zelf van het nieuwe aanbod dat het klanten kan leveren.

Spotta is marktleider in de verspreiding van reclamefolders. Met twintigduizend bezorgers levert het bedrijf wekelijks 5,2 miljoen folderpakketten af bij consumenten.