'Snelle groei Action is te danken aan private equity'

'Snelle groei Action is te danken aan private equity'

Zonder private equity zou Action niet zo snel zijn gegroeid. Dat is de stellige overtuiging van Arjan Minnigh, die voor ING retailbedrijven begeleidt bij fusies en overnames. "In deze mate was het niet gelukt", zegt hij in het februarinummer van RetailTrends.

En het is volgens hem vooral de verdienste van het Britse 3i, dat in 2011 Action voor een half miljard overnam van de drie oprichters. "Met een andere private-equitypartij was het bedrijf misschien ook wel fors gegroeid, maar ik denk dat 3i het zelf heel goed gedaan heeft." Minnigh komt superlatieven tekort. "Het is nog nooit vertoond dat een financiële partij, met een retailer nota bene, zo'n succesverhaal kan bouwen. Het is een goed voorbeeld, maar het is zo'n goed voorbeeld dat het bijna van de andere kant van de schaal afvalt", zegt hij lachend.

Sander van der Laan - sinds 2015 ceo van Action - is blij met 3i, maar hij denkt dat het ook zonder private equity zou hebben gekund. "Ja, dat zou wel mogelijk zijn geweest. Er zijn een heleboel snelgroeiende bedrijven op de beurs genoteerd. Kijk naar Apple, Facebook, Amazon. Walmart is in 1972 naar de beurs gegaan en is sindsdien ook een klein beetje groter geworden… Wat veel belangrijker is: we hebben een sterke commerciële propositie naar onze klanten toe, een goed verdienmodel en een duidelijke focus", zegt hij in hetzelfde artikel in het februarinummer van RetailTrends, dat deze vrijdag verschijnt. Nog geen member, klik dan hier voor meer informatie.

Reacties 2


Reinder Koornstra 7 feb, 10:42

Je moet banken in dit soort zaken altijd met een korreltje zout nemen!
Het is ook bij de ING bekend dat de ondergang van V&D op zijn minst is versneld door private equity bedrijven, een lot dat onafwendbaar ook bij de HEMA lag te wachten, dankzij een private equity ‘partner’! Ik denk dat Sander van der Laan gelijk heeft, iedere kredietverstrekker was er bij Action goed uitgesprongen, elke CEO overigens ook!


Salute Grozon 7 feb, 18:11

Sinds de verticale prijsbinding door de overheid om zeep is geholpen draait het bij aankoop uitsluitend om drie dingen nl.: korting, korting en korting.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!