Pakketpunten raken overvol door te veel bestellingen en retouren

Pakketpunten raken overvol door te veel bestellingen en retouren

Pakketpunten raken overvol. Volgens de branchevereniging voor pakketpunten (VVP) is er sprake van een landelijk probleem, dat meldt RTL Z

“Er moet echt iets gebeuren”, zegt Gert Koudijs van de VVP. “We krijgen steeds meer geluiden van winkeliers dat het drukker wordt door pakketten.”

Volgens de branchevereniging ligt de oplossing in het samenwerken van pakketdiensten onderling. “Het zou helpen als er winkels komen waar je voor meerdere pakketdiensten terechtkunt.” Ook pleit Koudijs voor een grotere beloning voor winkeliers voor de pakketjes en dat pakketjes korter bij een retailer blijven liggen (van twee weken naar vier dagen) om zo de drukte ook wat af te laten nemen. 

In 2017 werden er 420 miljoen pakketten verstuurd, in 2018 liep dat verder op naar 504 miljoen pakketten en de verwachting is dat het aantal in 2019 wederom zal toenemen.

Reacties 5


Henny van Veen 10 feb, 21:50

Goed idee van die winkels, mensen bestellen steeds meer online omdat ze niet naar een winkel willen. Dan zijn ze ze niet thuis als de bezorgen komt. Dan kunnen ze dat pakje ophalen bij een ophaalpunt, wat vroeger een winkel was. Duurzaam idee de pakjes door de stad heen en weer vervoeren en dan naar een pick-up point/winkel brengen.


Bert Ysfogel 10 feb, 17:06

Er staan genoeg winkels leeg. Waarom begint niemand een pakketten afhaaldienst in die lege winkels als er zoveel behoefte aan is? Waarschijnlijk levert het ook weer niet zoveel op dat dit uit kan en is de noot bij de webwinkels niet zo hoog dat ze niet meer (willen) betalen.


Martijn J. 10 feb, 15:19

“Het zou helpen als er winkels komen waar je voor meerdere pakketdiensten terechtkunt.”
Dan zouden die pakketten eerst naar 1 centrale hub moeten, en vandaar uit door 1 van die pakketdiensten bij een pakketpunt moeten worden afgeleverd.
Ik kan me niet voorstellen dat omwonenden erg blij worden als er voortaan niet 1, maar 4 pakketdiensten x 2 keer per dag op de stoep staan...6 dagen in de week.


Jasper - 10 feb, 14:00

De grootste verzender is PostNL en die hebben vorig jaar de tijd al terug gebracht van 2 weken naar 1 week. Dus waar heeft Koudijs het over? Daarnaast is 4 dagen bijzonder kort.
Het afhalen van pakketjes vindt de consument erg fijn, dus volgens mij ligt er gewoon een marktkans om meer punten te openen. Wellicht dat er dan inderdaad wat aan de vergoeding moet gebeuren om het interessant te maken...


Bart L. 10 feb, 12:56

Doe dus wat aan de gratis retouren die niet normaal zijn. Bol, Zalando etc, de grote jongens zullen het voortouw moeten nemen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!