De fysieke winkel van nu zal niet blijven bestaan, simpelweg omdat er geen entertaining is. Dat zegt Rutger Vlaming, eigenaar van het mobiele kledingconcept Suittruck op het RetailTrends-evenement Stores That Wow. 

Suittruck was RetailRookie in 2018 en rijdt met zijn trucks door het land om pakken en andere kleding op maat aan te meten en te verkopen. Het bedrijf voegt zo experience en met name gemak toe. Maar ook innoveren is belangrijk. "Op dat gebied gebeurt er in de kledingretail nog niet zoveel, als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de autowereld", aldus Vlaming. Met de bodyscan die Suittruck in zijn trucks meeneemt om de maten van zijn klanten te achterhalen, probeert de kledingmaker op wielen dit wel te zijn.

Suittruck wil graag zijn kennis delen en is momenteel bezig met het ontwikkelen van een body-id, zoals Vlaming het noemt. Zo’n soort id wordt gemaakt met een speciale bodyscan-capsule, die bijvoorbeeld kan worden neergezet bij de Bijenkorf of sportcentrum. Consumenten kunnen hier een persoonlijk lichaamspaspoort laten maken en ‘updaten’ op het moment dat dat nodig is. “De bedoeling is dat het werkt als een soort DigiD, waarmee je bijvoorbeeld bij G-Star kunt inloggen en zij direct op de hoogte zijn van jouw maten.”