Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft zichzelf nieuwe langetermijndoelen gesteld op het gebied van onder meer gezondheid en voedselverspilling. Het gaat om doelstellingen die tussen 2022 en 2030 moeten worden behaald.

Het moederconcern van Albert Heijn wil verder met het gezonder maken van zijn huismerkproducten. In 2022 moet 51 procent van de omzet uit ‘gezondere’ eigenmerkartikelen komen. Daarvoor kijkt Ahold Delhaize onder meer naar de hoeveelheid suiker, zout en vet in producten. Verder moeten in 2025 alle Ahold Delhaize-merken voorzien zijn van een wetenschappelijk systeem dat de gezondheid meet, zoals Nutri-Score of Guiding Stars.

Ahold Delhaize wil verder transparanter worden. De keten van vis- en zeevruchten van het eigen merk is naar eigen zeggen al bijna honderd procent inzichtelijk. Dat moet nu worden doorvertaald naar fruit, groente en vlees.

Het supermarktbedrijf laat verder weten zijn voedselverspilling tegen 2030 te willen halveren. Daarnaast moet 25 procent van alle plastic verpakkingen bij de eigen merken in 2025 van hergebruikte materialen zijn gemaakt.