Inditex, moederbedrijf van onder meer kledingketen Zara, zag zijn omzet over 2019 met acht procent toenemen. Het Spaanse bedrijf zet zich nu schrap voor wat nog komen gaat en reserveert 287 miljoen euro voor de financiële gevolgen van het coronavirus.

Op vergelijkbare basis steeg de omzet van Inditex met 6,5 procent, naar 28,29 miljard euro. Thuisland Spanje was afgelopen boekjaar goed voor 15,7 procent van de verkopen, de rest van Europa voor 46 procent. Veertien procent van de omzet komt inmiddels uit e-commerce. De netto-winst steeg met zes procent tot 3,64 miljard euro. 

De impact van het coronavirus gooide de eerste maanden van het nieuwe jaar al roet in het eten. De verkopen daalden met 4,9 procent tussen 1 februari en 16 maart. Tussen 1 en 26 maart was dit zelfs 24,1 procent (online en offline bij elkaar opgeteld). 

De retailer heeft inmiddels 3785 winkels in 39 landen gesloten wegens de uitbraak van het virus. Om de crisis de komende tijd het hoofd te bieden, reserveert Inditex 287 miljoen euro. Die provisie niet meegeteld, zou de nettowinst met twaalf in plaats van zes procent zijn gestegen. 

Ook in Nederland zijn de winkels van (onder meer) dochterbedrijven Zara, Bershka en Pull & Bear gesloten. In China zijn de filialen van de modereus inmiddels weer geopend, op elf vestigingen na.