CNV voert druk op supermarkten rondom 'coronabonus' op

CNV voert druk op supermarkten rondom 'coronabonus' op

Vakbond CNV voert de druk op supermarkten om hun personeel een ‘coronabonus’ te geven op. “Anders komt dat zeker terug op de cao-tafel”, zegt een woordvoerder tegen Distrifood

Volgens het CNV wordt er door de crisis veel gevraagd van het supermarktpersoneel. Daarnaast levert het werken op een drukke plek voor de medewerkers gevaar op. “Dan moet je als supermarkt meer doen dan alleen mooie woorden.” Als voorbeeld wijst de woordvoerder naar omringende landen. “Zelfs Aldi en Lidl in Duitsland keren een extra beloning uit." Volgens de vakbond hebben de Nederlandse supermarkten nog geen actie ondernomen omdat ‘niemand als eerste over de brug durft te komen’.

Vakcentrumdirecteur Patricia Hoogstraaten zegt dat de situatie echter niet te vergelijken is met die in het buitenland. “Wij zitten hier met een zeer fatsoenlijke cao", aldus de directeur tegen Distrifood. "Het grootste deel van de medewerkers heeft twee weken geleden nog een eenmalige uitkering van 1,6 procent gehad. Dus dat is appels met peren vergelijken.” Volgens Hoogstraten neemt het vakcentrum het onderwerp wel mee in de wekelijkse besprekingen met werknemersorganisaties.  

Reacties 36


R N 11 mei, 00:58

Ongelofelijk, de mensen uit andere sectoren die ik hier hoor klagen. Zit nogal een groot verschil in het aantal mensen waarmee we dagelijks in contact komen. Ik werk ft dus ongeveer de helft van de wekelijkse openingstijden. Dus ik kom gemiddeld per week 8000 mensen tegen, waarvan een steeds groter deel schijt heeft aan de regels. Ga me nou niet vertellen dat je daar met een ander beroep op dit moment ook maar enigszins in de buurt van komt. En ja ik heb wel een bonus gehad in de supermarkt van €160 bruto (Was €2 per gewerkt uur voor de eerste 2 weken van maatregelen, tot max 160). En dat die uitkering erbij wordt gehaald slaat nergens op, die 1.6% is lager dan de inflatie. En vergeet niet dat de helft van die bonussen sowieso naar de belasting gaat en indirect alsnog bij andere terecht komt.


Mercy Mac 27 apr, 19:27

Goed hoor om ze de bonus te geven. ik vind 500 zelfs te weinig. Een oproep aan de medewerkers van de supermarkten om zich ook aan de 1,5 meter te houden vooral de vakkenvullers, die komen gewoon naast je staan en gaan door met vullen, zonder bescherming. Ik verwacht ook dat zij wachten totdat ik weg ben en dan beginnen met vullen. heb heb het in meerdere winkels meegemaakt. ik neem aan dat ze ook veel aan hun hoofd hebben maar ze moeten ook aan hun eigen gezondheid denken.


Dirk Harlaar 19 apr, 16:40

ik werk zelf fulltime in een supermarkt. In deze tijd van crisis draag ik graag mijn steentje bij door extra te werken, desnoods meer risico te lopen, en het onbegrip van kanten voor lief te nemen. Dat is dan mijn bijdrage voor mijn medemens. Niet te vergelijken met het zorgpersoneel. Laat ze mijn bonus maar aan het zorgpersoneel geven, die verdienen het meer. Als er natuurlijk daarna nog geld over is zeg ik geen nee tegen een extraatje. :-)


Angela Coppens 19 apr, 02:06

Iedereen heeft last van de Carona! Vele mensen sterven en jullie zitten te zeuren om een bonus? Ik vind het een hoop gezanik ben blij met je baan. Vele hebben geen ouders of grootouders meer. dankzij de Carona ben blij dat je nog kunt werken. Anders leg je inderdaad je werk neer. Ik zelf werk in de zorg en ben blij dat ik iets voor de mede mens kan doen. Ook ik heb geen beschermende maatregelen omdat ze er niet zijn. Ik wil zelf geen extra geld. Omdat ik met mijn hart werk. En ja ik ben mijn moeder verloren aan Carona. Dan sta je wel anders in het leven. Laten we elkaar nu meer respecteren Ipv je leven laten leiden door dat rot geld!!!


Boy Winkelaar 18 apr, 23:38

Krijgen we nu heer wel of niet wat extra geld


P Z 17 apr, 12:22

Ga lekker zelf in de winkel staan werken voordat je commentaar geeft. Sta iedere dag maar uit je bed, dat je donders goed weet je een groot risico neemt om wellicht het virus te krijgen en het te verspreiden aan je dierbaren en je omgeving, omdat mensen geen afstand houden, lekker volop in je gezicht hoesten, je verrot uitschelden als kanker mongolen omdat ze de maatregelen die het rivm heeft opgelegd maar bullshit vinden en jij als winkel ze hanteert voor zowel de veiligheid voor de werknemer als voor de KLANTEN om niet besmet te raken. En we doen dit graag net zoals de mensen in de zorg sector die net zo hard een bonus verdienen, groter dan die voor een supermarkt! Nooit hoor je ons zeuren of zie je ons staken om meer loon of vakantie dagen noem maar op. Allemaal maar een grote mond hebben hier, maar als je zelf de keuze had om te kiezen thuis zitten of werken in de supermarkt en loon krijgen zou je nog steeds thuis blijven, omdat je te bang bent het virus te krijgen, omdat je iedere dag verschillende mensen tegen komt met wie weet wat ze hebben/dragen. En je kunt nu wel nee zeggen dat zou ik niet doen, maar we weten dondersgoed dat als iemand je die keuze voor je neus zou schuiven je thuis zou blijven uit bangheid. De supermarkten maken nu mega veel winst die ze lekker in hun eigen zakken kunnen stoppen, kunnen ze toch op z’n minst wel een bonus voor de werknemers missen. Het hoeft niet €500 te zijn als is t minder alle beetjes helpen, want er zijn zat mensen die weinig uren krijgen of kunnen maken in verband met hun kinderen die wel wat extra geld zouden kunnen gebruiken. En de drogisterijen medewerkers verdienen dit ook, want die maken precies het zelfde mee!Dus wees solidair in deze tijden en ga je niet gedragen als een gierige hypocriet, wat je iedere dag al doet.


Jack Van den Akker 17 apr, 00:44

Jammer zo’n ledenwerving actie in deze tijd. CNV kan zich beter druk maken om de medewerkers optimaal bescherming te geven. Als het CNV dat voor elkaar kan krijgen dan doen ze echt iets voor hun leden. Daarnaast kan het CNV zich druk maken om, met behulp van alle bedrijven die in deze tijd omzet voordeel hebben, een fonds ter beschikking te stellen voor werknemers die getroffen worden door werkeloosheid. Deze medewerkers worden meer getroffen dan de medewerkers die een stap extra moeten doen omdat het een kleine periode iets drukker is geweest.


Lars Wijma 17 apr, 00:16

Het is gewoon terecht' Duitsland en Frankrijk zijn er al aan begonnen tijd dat Nederland er ook aan begint zij hebben gewoon 2/3 keer in de week gevaar gaan zitten lopen voor wat centen en ze moeten ook nog eens dubbel zoveel vracht vullen nouw geef ze hun Bonus maar.


Jane Elisabeth 16 apr, 21:33

Ik werk zelf achter de kassa bij de jumbo
Er is veel te veel risico om die ziekte niet te krijgen
Ondanks wij werken met schermen handschoenen en desinfecterende middelen.
Sommige klanten betalen zelfs contant en drukken het in je handen.
Ook met het boodschappen in pakken en uitpakken komen ze veel te dichtbij.
Of de bon geven of zelfs de koopzegels.
50% van de klanten die naar de super markt komen hebben 0% respect je word of uitgescholden of ze gaan heel moeilijk doen tegen medewerkers puur omdat ze stress mee nemen van huis uit. Maar het blijft zo lastig om deze gewoonte te behouden maar denk niet dat Deventer of überhaupt Nederland mee gaat werken aan deze beloning. Respect voor ook andere supermarkt medewerkers 💪🏻


M M 16 apr, 15:37

Nou daan bauwman je heb dus niks te klagen met je twee banen dominos en op het land


Daan Bauwman 16 apr, 14:17

Dan heb ik geen eten? Hahahaha ik werk op het land waar fruit word geteeld voor de supermarkt, ook daar kom ik in contact met andere, ik jank niet op een bonus, niemand in die sector, maar als ik stop is er geen eten, als jij stopt is er nog steeds eten alleen ligt het niet netjes is de schappen, dat is nog al een verschil


K Marks 16 apr, 13:54

Heel simpel, als die bonus er niet komt dan leg je het werk maar neer. Kijken hoe snel er extra beloning komt als de schappen leeg zijn en de losse winkelwagens alles blokkeren.
Ik denk niet dat de oh zo zielige ondernemers dan zelf maar de vakken gaan vullen.


Monica Uffelen 16 apr, 13:03

Wij pleuren helemaal niet op. Dan heb je geen eten. En ja ik werk ook in een supermarkt. Kom maar op die bonus. Als je ziet dat er nog steeds mensen zijn die verkouden zijn. Lekker staat te hoesten en niezen waar je bij staat. En je heb ook nog mensen die er schijt aan hebben met de 1,5 meter afstaat. En dan heb je nog dat sommige jongeren er helemaal schijt aan hebben. Dan zijn wij als supermarkt medewerkers zeker de risico groep die het krijgen.


Daan Bauwman 16 apr, 11:51

De enigste mensen die deze bonus willen in de reacties zijn mensen die werken in een supermarkt hahah ja logisch ik wil ook wel gratis geld, pleur toch op man. Er zijn mensen die echt zwaar worden geraakt, ondernemers en zorgmedewerkers bijvoorbeeld, die verdienen extra steun jullie niet. Jullie mogen blij zijn dat jullie nog fatsoenlijk werk hebben. Daarnaast zijn er genoeg andere banen met contact waar het gewoon door moet gaan, in de bouw of bezorgbedrijven bijvoorbeeld. Zelf werk ik bij dominos met een 0 uren contract, ik word veel minder ingepland dan normaal, en als ik werk heb ik contact met medewerkers wat onvermijdelijk is, en mensen die zomaar de deur open doen en in je ruimte komen zonder dat je de tijd hebt gehad om de bestelling voor de deur te plaatsen, maar bij ons jankt niemand om een bonus, dat is gewoon onzin. Bakkes houden nie janke en gewoon doorwerken, triest zijn jullie om te gaan huilen voor een bonus


Danielle W 16 apr, 02:51

Idd, overuren worden niet betaald voor ft, tis zelfs zo dat we ze al moeten opnemen wat we extra gewerkt hebben. Die 1.6 bonus wat geen bonus was maar een betaling met terug werkende kracht, was voor mij 125 euro netto ong. Klanten komen nog steeds met meer dan 1. Karretjes gooien ze de hele winkel door en laten ze staan ipv zich aan de regels houden. Houden geen 1.5 meter afstand, raken je aan, worden boos, onbegrip enz enz..zelfs klagen ze dat ze geen handschoenen krijgen bij de ingang, ze weten niet eens of snappen niet dat die niet goed meer leverbaar zijn!!! Gelukkig zijn er ook een paar klanten die wel netjes zijn en begrip tonen maar het MEERENDEEL niet. En idd pauzes worden gewoon eraf gehaald ook al kan je ze bij drukte niet altijd houden, kan wel, maar dan blijvenner taken liggen of zijn we nog later klaar. Waarom? Heel veel mensen melden zich ziek, of mogen niet werken van ouders ivm hoge kans op besmetting. Dus vaste ft werken zich een slag in de rondte. Die bonus hoeft niet perse, tis ons werk, net zoals de zorg, maar verdienen doen we het wel, als blijk van waardering, en geeft anderen misschien een duw in de rug om toch te gaan werken. Want mentaal doet dit ook veel met ons vitale beroepe n, angst besmet te worden, de snauwende klanten, en we moeten blijven lachen en vriendelijk blijven! Dit kost ook een hoop energie. Terwijl diegene veilig thuis lekker doorbetaald worden. Dus ja ik zeg ook, de risico groepen moeten een waarderings toeslag krijgen.


Gerard de Boer 16 apr, 01:02

ik heb het helemaal eens met deze bonus. de supermarkt medewerkers lopen over het algemeen meer risico op het krijgen van corona. Er zijn daarnaast ook zeker veel mensen die niet meer door durven te werken of mogen werken(vakkenvullers en cashieres wonen meestal nog bij hun ouders). hierdoor moeten de medewerkers die wel werken meer uren maken en daardoor kan het lastig worden met mogelijk school werk.


Sem De Jong 16 apr, 00:46

In een super markt werken is helemaal niet zo leuk als mensen denken. 1.5 meter afstand wordt niet nagekomen en mensen duwen je om als ze haast hebben. Vullers kunnen hun werk niet goed uitvoeren omdat ze geen ruimte krijgen. Veel vakkenvullers maken overuren voor wat ze normaal makelijk af konden, hebben maar door de corona richtlijnen lukt dat niet. Die 1,6 procent is totaal niet veel dus ik vind dat 500 euro gepast is voor iedereen die zijn tijd en energie gebruikt om er voor te zorgen dat jullie kunnen eten vanavond.


Louis Goossens 15 apr, 23:58

Bonus is gewoon op zijn plaats . Ik werk full time in een supermarkt , en bij ons is het altijd druk . Ondanks dat er maar 1 klant per winkelwagen binnen mag , is dikwijls de 1,5 meter niet aan de orde . Wij lopen dan ook de hele dag gevaar op . Ben blij dat de dag er dan op zit , want bij elke stap vooruit , moeten we er weer twee opzij of achteruit zetten om de klanten te ontwijken . Niet te doen . Plus alle commentaar en onbegrip de hele dag door . Er zijn nogal wat dames van de kassa die huilend de auto in stappen na een dag lang commentaar van negatieve klanten . Een bonus , zou dus echt wel op zijn plaats zijn


Bert Homan 15 apr, 23:07

Het belonen van werknemers in de supermarkten zou getuigen van een stuk waardering naar mensen die dagelijks voorzien in de 1e levensbehoefte. Al sinds jaar en dag strijden bonden voor een fatsoenlijke CAO, maar aangezien we bij kruideniers werken, velen van de werknemers geen lid zijn van een bond, veel 0 uren contracten er zijn of hulpkrachten kunnen we een goede CAO wel schudden. Het feit dat de laatste periode (april 2019 - dec 2019 afgekocht is met 1,6% bonus is natuurlijk helemaal schandalig. voor jullie beeldvorming het ging om een totaal bedrag in mijn geval (FT'er) van 225 euro voor 9 maanden werk...Politie, mensen in de zorg hebben onlangs een goede CAO kunnen afsluiten (in de zorg 8% voor 2 jaar) Gezien de omzetten en winsten die er gedraaid worden en de komende maanden nog zeker aanhouden, zou een financiële waardering welkom zijn ipv van een bedank mail of een bos bloemen. Het is te hopen dat vakbonden de komende maanden wel een goed overleg kunnen voeren met werkgevers over een fatsoenlijke CAO. Laten we wel wezen, iedereen die een cruciaal beroep momenteel uitvoert, werkt 200% voor mijn medemens en doet dat met alle inzet en liefde. Neemt niet weg dat een waardering zoals voorgesteld niet direkt van tafel zou worden geveegd, dat geeft maar weer aan wat voor mensen aan de andere kant van de tafel zitten. We doen het samen toch? Dat betekend ook een gedeelte van de winst delen, hoe moeilijk dat ook kan zijn...


P. R 15 apr, 20:44

Het beeld dat alle horeca personeel van de overheid geld krijgen is NIET juist . De 0 uur contracten ( die normaal soms 25 uur per week werken) krijgen geen geld .

Ook zzp ers bij wie het woon- en werkadres hetzelfde hebben krijgen geen geld van de overheid.
Deze mensen zitten dus wel thuis maar niet zoals velen denken met geld van de overheid en zonder zorgen.

Als de supermarktmedewerker een bonus krijgt dan ook de Politie, Brandweer, Boa's en nensen in de zorg, graag !


Clint Geurts 15 apr, 19:33

Volledig eens met Stijn Janssen en Lars Lammen. Klanten houden geen rekening met je en hebben "schijt" aan de 1.5 m regeling. Vaak zijn ze onbeschoft omdat we er dan iets van zeggen. Persoonlijk vind ik 500 euro wel veel te veel. Het moet redelijk blijven voor iedereen. Mij lijkt een bonus van 250 euro meer dan genoeg. Voor iedereen dezelfde bonus zou het beste zijn. Ik werk zelf ook in de supermarkt, en heb er dan toch wel moeite mee als mensen erg dichtbij komen, zeker als ik merk dat ze een slechte hygiene hebben. Je kunt ze dan ook niet zomaar de deur toe wijzen. Zelf doe ik er alles aan om de regels te volgen, maar zoals iemand al aangaf, kunnen mondkapjes en handschoenen goed van pas komen om zowel de medewerker als de klant goed te beschermen.


Lars Lammen 15 apr, 18:59

ik werk zelf in een supermarkt, ik sta er elke zaterdag ochtend om 6 uur, crisis of niet. Iedereen die er werkt is hartstikke aardig, teamleiders, bedrijfsleiders, managers en natuurlijk mijn vullende collega's, we horen ook wel dat we het goed doen en dar we hard aan het werk zijn in deze drukke tijd. Maar dat is voor al het werk wat wij met deze drukte doen wel aardig, maar voegt voor ons geen waarde toe. Stijn Janssen heeft meer dan gelijk, wij komen in aanraking met willekeurige mensen, wij zijn buiten de veiligheid van ons eigen huis aan het werk. Ik denk dat een bonus wel kan. Is 500,- een goed bedrag, dat weet ik niet, is een bedrag boven je standaard maandloon goed, dat weet ik niet. Maar elke vakkenvuller kan iets met iets anders dan een reep chocola, een bosje bloemen of een peptalkje


Stijn Janssen 15 apr, 17:52

Waar iedereen nu thuis zit, zijn wij in de supermarkt gewoon aan het werk waar andere betaald thuis zitten. Wij kunnen niet thuis werken en worden dus opengesteld aan het virus. Geen beschermingsmogelijkheden. En als je al handschoenen aan kan, raken klanten je nog steeds gewoon aan om te vragen of ze erdoor mogen of dat ze iets mogen vragen. Overuren worden niet uitbetaald en als je ze wel laat uitbetalen gaat de helft weer terug na de staat. Weinig zin dus. Waarom zouden de grote bazen van de supermarkt nu weer binnenlopen en het personeel dat het “vuile werk” doet niks erbij krijgen. En als reactie op dan moeten mensen in de bouw of horeca ook extra krijgen, nee dat is onzin. De bouw is geen vitaal beroep. Daar heb je geen klanten die dicht bij je in de buurt komen. Die hebben het niet extra druk. Over de horeca die krijgen nu door steun van de overheid gewoon doorbetaald dus nog een extra bonus lijkt me overdreven.


Cris Last 15 apr, 17:22

Volmondig eens met Kroone. In deze tijden is solidariteit het credo. Daarbij, als de supermarkten slechter zouden draaien stelt de vakbond toch ook geen loonoffer van €500 voor? Triest dat een vakbond zich verlaagt tot een verkapte ledenwerf actie.


M M 15 apr, 16:54

O ja en onze overuren worden niet uitbetaald zoals gedacht word


M M 15 apr, 16:53

Nou die 1.6 was onze loonsverhoging met terugwerkende kracht jullie staan zelf zeker niet in de suppermarkt waar de mensen niet eens 1.5 meter van je vandaan blijven wij staan zonder bescherming jullie van je dagelijkse behoefte te voorzien en worden als rotte vis uitgemaakt


Hawkeye Dragonfly 15 apr, 16:52

Ach na 3 of 4 contractje, worden de meesten er weer uitgeschopt. Zo gaat dat Al jaren in die sector.


Regien Streef 15 apr, 16:08

Ook de bouwvakkers werken gewoon door. Zonder extra bescherming. 1,5 meter afsrand gaat zeker niet altijd. Hebben zij ook recht op een bonus zeker gezien het feit dat er de komende tijd waarschijnlijk veel op straat komen te staan .

En de mensen die nu niet kunnen werken, horeca, flexwerkers , kappers enz moeten zij geld inkeveren ?
En de hbo en wo studenten die nu geen baan/salaris krijgen en dus moeten lenen om hun studie te betalen ondanks dat ze geen lessen krijgen .
Iedereen wordt op een bepaalde manier geraakt doir het cironavirus.

Laen de supermarktmedewerkers blij zijn dat ze werk hebben en waarschijnlijk nu overuren uitbetaald krijgen.


K. H. 15 apr, 16:04

Geen bescherming, veel risico
Klanten praten naast het scherm
Geen begrip van klanten
Klanten luisteren niet
Klanten geven een grote mond
Politie agent spelen
Door geen oppas (kinderen niet naar opa en oma) maken er meerdere minder uren en daar is geen regeling voor
Heb inderdaad 1,6% gehad ja, maar ga er zelf maar eens staan. ...! We hebben sowieso 1 van de minst betaalde baantjes!


rob linnekamp 15 apr, 15:56

het wordt tijd dat we een bonnes krijgen wij lopen elke dag gevaar we worden behandeld als vuil door de klanten als wij ze aanspreken op de 1.5 regeling dus 500 euro komt ons goed uit


Jet Gernaat 15 apr, 15:22

Het is me inderdaad wat met die vakbonden. Hogere omzetten dankzij hamstergedrag en Paasdagen, dus gaat de vakbond bepalen dat er ook wel bonussen uitgedeeld kunnen worden. Alsof deze hogere omzetten nu al garantie zijn voor de langere termijn. Niet alle supermarkten gaat het nu voor de wind. Kijk naar supermarkten aan de grens of in gebieden met veel studenten. Die zien hun omzet kelderen. Supermarkten moeten flink investeren in beschermende maatregelen. Er moet extra personeel ingezet worden waarvoor ze dankzij de WAB aan het eind van het jaar fors meer ww-premie mogen afdragen. Supermarktmedewerkers in Nederland hebben een fatsoenlijk CAO en inderdaad net een éénmalige bonus gehad. Daarnaast hebben vele supermarktondernemers de afgelopen weken attenties/waardebonnen uitgedeeld om hun personeel te waarderen. De druk voor medewerkers in de supermarkt wordt met name veroorzaakt door de vele klanten die zich niet houden aan de voorschriften of die de medewerkers gaan voorschrijven waar de supermarkt zich aan moet houden. Compleet de omgekeerde wereld. Ik vraag me dan ook af of ze in branches waar de omzetten kelderen ook van medewerkers gaan vragen om bonussen/vakantiedagen te gaan inleveren. Vast niet. Populistische organisaties zijn het.


Joop Hansen 15 apr, 14:59

Karen kroone, ik denk dat jij de bedoeling van die bonus niet snapt. Je krijgt een bonus voor het werken in een openbare ruimte zonder bescherming. En dan zeg jij: geef deze bonus aan getroffen ondernemers. Domme opmerking


Bianca Van Twist 15 apr, 13:01

Ik zou graag meer bescherming willen voor de vakkenvullers.


Stijn Janssen 15 apr, 12:31

Karen kroone jij bent helemaal maf. Ze moeten de supermarkt medewerkers nu is gewoon belonen. Niet aankomen met ze hebben al 1,6 gehad want dat was omdat we het afgelopen jaar al geen loonsverhoging hebben gehad en werd het zo met terugwerkende kracht terug betaald. Nu is er een crisis en wordt er heel veel gevraagd van het personeel. Staan iedere dag zonder bescherming in de winkel waar klanten je soms aanraken. Daar mag best een beloning tegenover staan.


Karen Kroone 15 apr, 09:10

Is het wellicht een idee om de waarde van die "bonus" te storten in een soort noodfonds voor getroffen ondernemers? Zo helpt de retail elkaar en blijft de werkgelegenheid in stand.


Henk De Vries 14 apr, 17:06

Tis allemaal wat met die vakbonden. Van een beetje werken wordt je niet moe. Wees blij dat deze sector nog werk heeft , straks staan er tienduizenden anderen in de rij die graag dit baantje zouden willen hebben.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!