Tweede Kamer wil verbod op uitverkoop

Tweede Kamer wil verbod op uitverkoop

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil winkeliers tijdelijk verbieden producten in de uitverkoop te doen. Het gaat om een totaalverbod tot 1 juli voor alle non-foodretailers, zowel fysiek als online. Hiermee moeten kleinere spelers beschermd worden tegen grote partijen, die zich ondanks de crisis nog stuntprijzen kunnen veroorloven. 

"Je wilt niet dat Amazon de lokale boekwinkel nu wegconcurreert", omschrijft D66-Kamerlid Kees Verhoeven de situatie. D66 heeft normaal gesproken als standpunt dat ondernemers zelf mogen weten wat ze met hun prijzen doen, maar volgens Verhoeven zijn het 'uitzonderlijke tijden, die vragen om uitzonderlijke maatregelen’. Ook coalitiepartners CDA, VVD en ChristenUnie pleiten voor een verbod. 

Het kabinet laat weten de mogelijkheden voor een verbod te bekijken en snel met uitsluitsel te komen. De geluiden in de non-foodretailbranche over het verbod zijn verdeeld, meldt NOS. Zo is een gestarte petitie voor het verbod al 6300 keer ondertekend, maar zijn er ook winkeliers die vrezen dat de paar mensen die nog gaan winkelen in deze tijden van crisis thuisblijven als er geen kortingen zijn.
 

Reacties 6


ger boer 15 apr, 11:21

Dit doet mij denken aan vroeger , toen mocht je alleen vanaf 1 juli beginnen met de opruiming , toen was het nog echt druk, Ik ben vroeger al diverse keren naar de kvk geweest , als je je pand ging verbouwen dan mocht je met vergunning een extra opruiming houden.
Die goede oude tijd.


L Hakvoort 15 apr, 11:28

Verbod op uitverkoop boeken? Kees Verhoeven weet blijkbaar niet dat er in Nederland een vaste boekenprijs is en boekhandels geen uitverkoop houden.
De lokale boekhandel is overigens al lang door Amazon weg geconcurreerd.
Je zal maar als kleine winkelier met een veel te grote voorraad zitten en geen uitverkoop mogen houden. Dan weet je zeker dat die het niet overleven.
Als de overheid nu eens het (door de overheid opgelegde) gratis terugsturen naar web shops verbied en de verplichting oplegt dat daar vastgestelde tarieven voor in rekening moeten worden gebracht dan helpen ze de winkeliers daadwerkelijk, en wordt het een stuk rustiger met bestelbusjes door de straten. Ook worden er dan geen vrachtwagens vol met retour spullen in de containers gegooid.
Over duurzaamheid en CO2 reductie gesproken!


Henk Vries 15 apr, 13:33

Het is elke keer hetzelfde liedje. Een aantal boomers gaan in Nederland uitverkoop verbieden. Wat doet de Nederlandse consument? Die bestelt gewoon in het buitenland en koopt alles voor een prikkie. Of gaat ons kabinet even vertellen wat Duitsland moet doen? Retail helemaal kapot door protectie maatregelen die de boel alleen maar zal schaden. De zwakke broeders gaan er gewoon uit. Het besef moet nog even vallen...
Juist nu moet je snel van je spullen af want geen hond gaat door crisis de volle mep betalen.


Nico Bergsma 15 apr, 15:07

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

Albert Johansen 15 apr, 16:46

Kleine winkels kunnen toch qua prijs meestal niet mee met 'grote jongens'. Mensen die in kleine c.q. lokale winkels kopen, komen daar dan ook om andere redenen dan de prijs.
Daarnaast hebben eigenlijk alle non-food ketens het hele jaar door allerlei aanbiedingen en is het verschil met de 'officiële' SALE nauwelijks te merken, behalve dat de SALE tijdens de rest van het jaar een andere naam heeft zoals "Prijstoppers", "Stuntweken", "Discount days" etc.
Een ander voorbeeld: het hele jaar door kan je periodiek allerlei drogisterijartikelen kopen met een 1+1 gratis-actie.
Ik ben benieuwd wat er dan straks allemaal wel en niet zou mogen tijdens een periode waarin SALE verboden zou zijn, en ook hoe men dat denkt te gaan reguleren.


Hugo Vis 16 apr, 13:00

Amazon, Farfetch, Zalando, About You, Boozt , een heleboel grote Italiaanse webshops en ook een Peek & Cloppenburg. Allemaal buitenlandse bedrijven die zich niets aantrekken van een Neerlands verbod op de uitverkoop. DREAM ON!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!