Nederlandse voedingsspeciaalzaken zagen hun omzet de afgelopen weken flink toenemen. Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro.
De bank deed onderzoek naar de consumptieve bestedingen tijdens de coronacrisis. Vooral binnen de foodsector is een grote verschuiving zichtbaar: aan de ene kant dalen de bestedingen aan voedsel via de horeca flink, aan de andere kant stijgen de uitgaven aan dagelijkse boodschappen. Die stijging maakt de daling in de horeca echter niet goed, volgens ABN. In het paasweekend lagen de uitgaven aan voedsel twintig procent lager dan met Pasen vorig jaar.
Naast supermarkten profiteren vooral voedingsspeciaalzaken van de gesloten horeca. "Mede omdat veel mensen nu thuiswerken herontdekken ze de voedingsspeciaalzaak in de buurt, mogelijk aangemoedigd door het idee om lokale middenstanders te steunen", aldus de bank.
Als de intelligente lockdown in totaal twee maanden duurt, verwacht ABN Amro dat de consumptieve bestedingen over het hele jaar krimpen met vijf procent. Gedurende die twee maanden verwacht de bank zelfs een krimp van dertien procent ten opzichte van vorig jaar.
Reacties 0