'Voedingsspeciaalzaken profiteren van gesloten horeca'

'Voedingsspeciaalzaken profiteren van gesloten horeca'

Nederlandse voedingsspeciaalzaken zagen hun omzet de afgelopen weken flink toenemen. Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro. 

De bank deed onderzoek naar de consumptieve bestedingen tijdens de coronacrisis. Vooral binnen de foodsector is een grote verschuiving zichtbaar: aan de ene kant dalen de bestedingen aan voedsel via de horeca flink, aan de andere kant stijgen de uitgaven aan dagelijkse boodschappen. Die stijging maakt de daling in de horeca echter niet goed, volgens ABN. In het paasweekend lagen de uitgaven aan voedsel twintig procent lager dan met Pasen vorig jaar.

Naast supermarkten profiteren vooral voedingsspeciaalzaken van de gesloten horeca. "Mede omdat veel mensen nu thuiswerken herontdekken ze de voedingsspeciaalzaak in de buurt, mogelijk aangemoedigd door het idee om lokale middenstanders te steunen", aldus de bank. 

Als de intelligente lockdown in totaal twee maanden duurt, verwacht ABN Amro dat de consumptieve bestedingen over het hele jaar krimpen met vijf procent. Gedurende die twee maanden verwacht de bank zelfs een krimp van dertien procent ten opzichte van vorig jaar. 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!