Coronablog maandag: BCC-moeder krijgt staatssteun, Spar University vreest voor voortbestaan

Coronablog maandag: BCC-moeder krijgt staatssteun, Spar University vreest voor voortbestaan

In dit blog houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen rond het coronavirus. Tips zijn welkom op redactie@retailtrends.nl.

De hoofdpunten:

  • BCC-moeder krijgt half miljard staatssteun
  • Spar University vreest voor voortbestaan
  • Mango start met heropenen van Europese winkels
  • Winkelstraten afgelopen week weer wat drukker
  • Omzet HEMA-filialen herstelt zich
  • C&A schort orders leveranciers op tot juni

Dit blog is gesloten. Tot later.

16.10 BCC-moeder krijgt half miljard staatssteun

Fnac Darty krijgt van Franse banken een lening van vijfhonderd miljoen euro, waarvoor de Franse overheid garant staat. Het is het eerste voorbeeld in het land van een groot bedrijf dat staatssteun krijgt vanwege de coronacrisis te doorstaan. Het concern, waar ook de Nederlandse elektronicaketen BCC onder valt, moet zo zijn liquiditeit op peil houden zodat de herstart kan worden voorbereid. Fnac Darty heeft onder meer winkels in België, Frankrijk en Spanje die al een maand dicht zijn.

15.10 Spar University vreest voor voortbestaan
De situatie is nijpend voor de universiteitswinkels van Spar University. Zonder hulp is het de vraag of de formule coronacrisis overleeft, zegt ondernemer Erwin Binneveld tegen Distrifood. De keten blijkt een bijzonder geval en valt steeds buiten de hulppakketten van de overheid. Als supermarkt kan Spar University geen beroep doen op het noodfonds, terwijl de campuswinkels gesloten zijn. Daarnaast krijgt Spar University vanuit de NOW-regeling niet de benodigde negentig procent tegemoetkoming in de loonkosten omdat de aanvraag gedaan moet worden door payroll-organisatie Connexie, die naast Spar University en horecabedrijven ook andere opdrachtgevers heeft. "Het maakt me boos, dit is niet eerlijk", zegt Binneveld.

14.25 Mango heropent Europese winkels, Nederland heeft primeur
Mango is begonnen met het heropenen van zijn Europese winkels, waarbij Nederland samen met Oostenrijk de primeur heeft. Inmiddels zijn vier filialen in ons land weer open; als het goed is volgen later deze week nog eens zestien vestigingen. Daarnaast zullen ook winkels in onder meer Duitsland, Tsjechië en Oekraïne deze week de deuren weer openen. Aan het eind van deze maand zijn volgens de modeketen ruim 620 Europese filialen, die door het virus gesloten waren, weer te bezoeken. In China heeft de modeketen de afgelopen weken 53 filialen heropend.

14.00 Kruidvat roept op tot (k)raamvisite
Met een nieuwe online campagne wil Kruidvat aanstaande ouders in het zonnetje zetten. Omdat zij zich door het virus vaak extra zorgen maken over de gezondheid van hun baby, roept de drogisterijketen consumenten op om bekenden die in deze situatie zitten te verrassen met een luiertaart. Hiermee kunnen ze op raamvistie gaan bij de ouders in spé, omdat het ontvangen van kraamvisite op dit moment niet mogelijk is. De video wordt sinds vorige week online verspreid en is volgens Kruidvat inmiddels ruim 400 duizend keer bekeken. 

13.45 Pieter Pot rolt versneld landelijk uit
De verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot gaat binnen drie weken landelijk bezorgen. Medeoprichter Martijn Bijmolt vertelde vorig jaar al aan RetailTrends dat het plan voor 2020 was om landelijk uit te rollen, vanwege de crisis wordt dit plan nu versneld uitgevoerd. Vorige week zijn al verschillende plaatsen in Brabant en Limburg toegevoegd. Ook worden slimme statiegeldpotten ontwikkeld om de producten te verpakken. De bezorging gebeurt straks in samenwerking met PostNL.

12.45 'Het coronavirus maakt cash nóg minder populair'
Sinds de uitbraak van het coronavirus werd er dertig procent minder geld gepind dan daarvoor. Dat blijkt uit onderzoek van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandse Bank. Voor het coronavirus werd 64 procent van de pinbetalingen bovendien contactloos gedaan. Door het virus is dat gestegen naar 71 procent, zegt ING. Met contactloos betalen hoeven mensen het pinapparaat niet aan te raken, wat de kans op besmetting verkleind.

12.30 Le Ballon en Invito doneren goodiebags aan zorgpersoneel
De modeketens Le Ballon en Invito hebben de handen ineengeslagen en goodiebags bezorgd bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch. De actie was bedoeld om het ziekenhuispersoneel van het ziekenhuis een hart onder de riem te steken. In de tasjes zat onder meer shoptegoed voor beide ketens en accessoires van damesmerk Femme9.

12.10 De winkelstraten waren afgelopen week weer wat drukker
De trend van steeds drukker wordende winkelstraten zette afgelopen week wederom door. Dat meldt onderzoeksbureau RMC op basis van de passantentelling. In week zestien was het 1,6 procent drukker dan de week ervoor. Wel is er nog een significant verschil van 76,6 procent te zien ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. De enige dag dat het beduidend rustiger was dan de week ervoor, was tweede paasdag. Toen werd onder meer op de Kalverstraat en op de Nieuwendijk in Amsterdam 35 procent minder bezoek gemeten dan de maandag ervoor.

 

11.30 Ook INretail komt met campagne
Om consumenten erop te attenderen op de winkels die open zijn, lanceert brancheorganisatie INretail de #samenstaanwesterk-campagne. De campagne wordt gehouden met STER-spots. Zo hoopt INretail de consument er bewust van te maken dat winkelen wellicht anders is door het anderhalvemeterprotocol, maar dat ook nu ondernemers de focus houden op tevreden klanten en zich inzetten voor een optimale koopervaring.

11.00 Kleine winkels in Duitsland weer open
Winkels met een oppervlakte van achthonderd vierkante meter mogen in Duitsland vanaf maandag weer hun deuren openen. Dat meldt De Telegraaf. Wel moeten daarbij de afstandsregels in acht genomen worden. Boekhandelaren en fietsenwinkels mogen, ongeacht het winkeloppervlak, ook weer open. Het is een van de eerste coronamaatregelen die versoepeld wordt in het land.

10.30 Vrouwen geven minder geld uit dan mannen tijdens de coronacrisis
Uit onderzoek van Kieskeurig.nl blijkt dat vrouwen gemiddeld vaker de hand op de knip houden dan mannen sinds de corona-uitbraak. Waar 'slechts' 26 procent van de mannen boven de veertig jaar zich beperkt tot het doen van alleen noodzakelijke aankopen, is dat bij vrouwen in dezelfde leeftijdsgroep veertig procent. Hetzelfde geldt voor de leeftijdscategorie van zestig jaar en ouder, waar 78 procent van de vrouwen tegen 68 procent van de mannen voorzichter is met geld uitgeven sinds de coronacrisis. 

10.00 Bagels & Beans lanceert bestelsite
Liefhebbers van de broodjes en koffie van Bagels & Beans kunnen nu de broodjes bestellen op de bestelwebsite van de bagelzaak. Nadat de bestelling online geplaatst is, kan de klant op een zelfgekozen tijdstip in een Bagels & Beans-vestiging naar keuze zijn bestelling afhalen. Vorige week opende het bedrijf al een webshop waar het koffiebonen verkoopt. 

09.30 Dertien winkelketens starten campagne 'ondernemers in de buurt'
Om alle ondernemers en hun medewerkers te bedanken en elkaar een hart onder de riem te steken, starten dertien winkelketens maandag de nationale campagne 'ondernemers in de buurt'. Retailers die meedoen zijn onder meer Bike Totaal, DA, Electro Word, Expert Nederland, Hubo, Intersport, Primera en Keurslagers. Initiatiefnemers van de camapgne zijn Gert van Doorn (directeur Primera) en Jan van de Wouw (directeur United Retail). "Tijdens een belletje anderhalve week geleden kwamen we beiden tot de conclusie dat het in deze bijzondere tijden soms moeilijk is voor onze ondernemers en hun medewerkers", zegt Van de Wouw. De campagne, in de vorm van tv-spots en advertenties in print en online) bedankt niet alleen de ondernemers en hun medewerkers, maar vraagt klanten op een sympathieke manier ook om te (blijven) kopen. "Het is belangrijk dat de lokale winkels deze coronatijd overleven. Daar hebben we de consument bij nodig, maar ook elkaar."

09.00 De omzet van de HEMA-filialen herstelt
Bij warenhuisketen HEMA zijn de onlineverkopen verdriedubbeld en mogen de eerste buitenlandse winkels weer open. Het zorgt voor een herstel van de omzet bij de retailer, die de afgelopen weken door de corona-uitbraak de omzet vooral zag dalen. De stijging is mede te danken aan een toename in het aantal klanten dat HEMA de afgelopen weken wist te vinden en per klant werd er een hoger bedrag afgerekend dan eerder. 

08.30 C&A schort alle orders bij leveranciers op tot juni
Bij kledingketen C&A zijn alle orders met een leveringsdatum in april, mei en juni opgeschort. Dat is te lezen in een brief die in handen is van De Financiële Telegraaf. Het betreft met name orders van leveranciers in Azië. Sinds de uitbraak van het coronavirus verkeert de retailer in zwaar weer. Het modeconcern vraagt de Aziatische kledingfabrikanten daarnaast om de orders van toeleveranciers voorlopig op on hold te zetten. Volgens mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch zijn er ook signalen dat C&A niet wil betalen voor de kleding die al klaar was om geleverd te worden. Daardoor zou de baan van ruim een miljoen textielwerkers in Azië (onder meer in Bangladesh en Cambodja) op de tocht staan.

Reacties 4


Herman van Wissen 20 apr, 11:29

Slechtere publiciteit kun je je als C&A niet voorstellen. Is de pr afdeling van C&A ook naar huis gestuurd? Iedereen begrijpt dat dit een ingewikkelde tijd is maar op deze wijze als familiebedrijf handelen is vragen om moeilijkheden. C&A een winkel voor gezinnen die 1 miljoen gezinnen die het toch al slecht hebben in de kou en zonder eten laten staan is onbegrijpelijk. Waar is de menselijke maat gebleven?


Marlou Groot 21 apr, 01:35

En dat noemt zich katholiek. Hufterig dat is het. Harteloos. Ik koop er niet meer.


Jelle N 21 apr, 10:13

Iedereen heeft het nu moeilijk, de kleine en de grote winkels, maar laten het menselijk wat mogelijk is vooral niet vergeten. De familie Brinnikmeijer zijn niet armlastig. Jammer dit💝


Hans Klep 21 apr, 11:01

Zijn ze gewoon niet bezig het kleedje te trekken oftewel sturen ze niet aan op een faillissement? Ze verdienen veel geld met onroerend goed en C&A is door de opkomst van H&M, Zara en Primark al jarenlang een moeizaam avontuur. Ik denk dat C&A nog één keer opengaat voor een radicale uitverkoop , misschien wel o.l.v. een curator,

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!