Zeven vragen aan supermarktformule 2 Brüder

Zeven vragen aan supermarktformule 2 Brüder

“Wie niet waagt, wie niet wint.” Zo verklaart Ronald Versluis, directeur van 2 Brüder, zijn beslissing om een tweede supermarkt te openen in het voormalige Hudson’s Bay-pand in Enschede. Wat is kenmerkend aan 2 Brüder en wat is Versluis van plan met de keten? Zeven vragen aan de directeur.

Waarin verschilt 2 Brüder van andere supermarktformules?
“Dat zit ‘m vooral in ons grote en gevarieerde assortiment. Daardoor is shoppen bij ons een soort belevenis; je kunt een paar uur in onze winkel vertoeven zonder verveeld te raken. Daarnaast zijn we toegespitst op de Duitse consument. Zowel in Venlo als straks in Enschede zitten we in de grensstreek. In Duitsland heb je Kaffeesteuer, belasting op koffie en thee, maar in Nederland niet. Duitsers kunnen hier dus veel voordeel halen, daarmee zijn we groot geworden. We hebben een aanbod dat enerzijds heel Hollands is - met stroopwafels, hagelslag en frikandellen - want dat vinden onze oosterburen leuk. Anderzijds hebben we veel typisch Duitse producten, die de gemakswinkel-klant gelijk mee kan nemen.”

...

“Wie niet waagt, wie niet wint.” Zo verklaart Ronald Versluis, directeur van 2 Brüder, zijn beslissing om een tweede supermarkt te openen in het voormalige Hudson’s Bay-pand in Enschede. Wat is kenmerkend aan 2 Brüder en wat is Versluis van plan met de keten? Zeven vragen aan de directeur.

Waarin verschilt 2 Brüder van andere supermarktformules?
“Dat zit ‘m vooral in ons grote en gevarieerde assortiment. Daardoor is shoppen bij ons een soort belevenis; je kunt een paar uur in onze winkel vertoeven zonder verveeld te raken. Daarnaast zijn we toegespitst op de Duitse consument. Zowel in Venlo als straks in Enschede zitten we in de grensstreek. In Duitsland heb je Kaffeesteuer, belasting op koffie en thee, maar in Nederland niet. Duitsers kunnen hier dus veel voordeel halen, daarmee zijn we groot geworden. We hebben een aanbod dat enerzijds heel Hollands is - met stroopwafels, hagelslag en frikandellen - want dat vinden onze oosterburen leuk. Anderzijds hebben we veel typisch Duitse producten, die de gemakswinkel-klant gelijk mee kan nemen.”

“Qua prijs zitten we midden-discount. In 2018 namen we groothandel Verbruggen Food Group over, dus we kunnen veel handelen. We proberen goede prijzen aan de inkoopkant te krijgen, die we gelijk doorschuiven naar de winkel.”

U opent binnenkort een tweede filiaal, in het voormalige Hudson’s Bay-pand in Enschede. Hoe kwam u bij dat pand terecht?
“Enschede stond al langer bovenaan onze wishlist. Het ligt dicht bij de Duitse grens maar ver genoeg uit de buurt van onze eerste supermarkt, zodat die winkels niet gaan concurreren. We waren vóór de coronacrisis al in gesprek met de eigenaar van het voormalige Hudson’s Bay-pand, dat midden in het centrum is gevestigd. Ook in Venlo zitten we centraal, zodat de consument van zijn bezoek aan 2 Brüder een compleet dagje winkelen kan maken. Door de virusuitbraak stonden de gesprekken even op een laag pitje. Totdat we dachten: dit is juist het moment om wat positiviteit aan de firma toe te voegen. We willen ons verder ontplooien, ook in slechte tijden. Zo hopen we snel weer een positieve lijn te bewandelen.”

De winkel gaat op 15 mei open. Hoe gaat u die precies invullen?
“In eerste instantie verkopen we in Enschede alleen onze topproducten, we voegen nog geen versafdeling en horeca toe zoals we in Venlo hebben. Dat lukt niet binnen twee weken. Ondertussen bedenken we een plan om van de winkel een totaalconcept te maken, net als ons eerste filiaal. De uitvoering vindt plaats in het eerste kwartaal van volgend jaar, zodat we voor Pasen 2021 onze nieuwe, echte winkel kunnen openen. En we moeten nog een bestemming vinden voor de extra verdieping van het nieuwe pand. Het toeval wil dat we met een fietsengigant in gesprek zijn, dus mogelijk komt er een showroom.”

2 Brüders’ concept is deels gebouwd rondom ‘funshoppen’, wat door het coronavirus afgeraden wordt. Daarnaast werd grensverkeer tussen Duitsland en Nederland tot voor kort ontmoedigd. Hebben jullie daar veel last van? 
“In Enschede hebben we dat natuurlijk nog niet gemeten, maar in Venlo des te meer. Omdat het grensverkeer inderdaad zwaar werd ontmoedigd, wat ook begrijpelijk is, kregen we daar te maken met dramatische omzetdalingen. Gisteren werd echter bekend dat de marechaussee de controles staakt, dus ik verwacht dat daar snel verandering in komt. De winkeliers in de grensstreek kunnen de extra drukte prima aan.”

De financiële gevolgen zijn dus nog te overzien?
“Ja, anders waren we ook niet gaan uitbreiden. Natuurlijk is het gedurfd om in deze tijd een tweede winkel te openen, maar er is nu maar één weg en die is omhoog. Dat is het voordeel van starten in een slechte tijd. Als je niets aandurft, gebeurt er ook niets. We hebben voorlopig ongetwijfeld nog te maken met minder klandizie, maar het is een investering voor de lange termijn. Ik ga ervan uit dat er op enig moment een normalisering optreedt; we zullen met z’n allen toch moeten wennen aan deze ‘nieuwe economie’. Wij laten ons niet tegenhouden door de huidige crisis.”

2 Brüder heeft geen webshop. Ziet u dat in de toekomst wel voor zich?
(resoluut) “Nee, dat gaan we vooral niét doen. Ten eerste zouden we in ons specifieke geval moeten exporteren naar Duitsland. Dan komt die belasting op koffie, een belangrijk product voor ons, alsnog bovenop de prijs en valt het voordeel weg. Maar zelfs als dat niet zo was, zouden we nooit de stap naar online zetten. Volgens mij is er geen onderneming die daar geld aan verdient.”

Wat zijn verder uw ambities met 2 Brüder? 
“Voorlopig zijn we nog niet klaar met uitbreiden. We zijn met onze groothandel een nieuw distributiecentrum aan het bouwen, dat in april volgend jaar klaar is. Het is redelijk ambitieus qua vierkante meters, dus die moeten we gaan vullen. Dat kan door veel omzet te draaien en veel nieuwe supermarkten te openen. Er zijn een aantal locaties waar we graag willen zitten, maar daar kan ik nog niets concreets over vertellen. Behalve dat het altijd aan de grens met Duitsland of België is.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!