'Helft winkeliers heeft geen afspraken omtrent huur'

'Helft winkeliers heeft geen afspraken omtrent huur'

De helft van de winkeliers heeft geen afspraken kunnen maken over het opschorten van de huur. Dat blijkt uit een rondgang door Detailhandel Nederland bij zijn achterban. De retailers die wel afspraken maakten, hebben in veel gevallen een (gedeeltelijke) opschorting gekregen over de maanden april en mei. 

De ondervraagde winkeliers geven aan dat opschorting slechts een tijdelijke oplossing is en dat afspraken omtrent korting of kwijtschelding van de huur noodzakelijk zijn, om ‘de pijn van deze enorm diepe crisis te verdelen'. Bijna alle retailers hebben contact gehad met de verhuurder om een regeling te bespreken, maar vele spreken van een verstoorde communicatie. Onderhandelingen verlopen vaak stroef en met sommige grote internationale verhuurders is het moeilijk om überhaupt de dialoog aan te gaan. 

Volgens Detailhandel Nederland komt alle pijn terecht bij de Nederlandse winkeliers wegens het gebrek aan afspraken. Vóór eind mei gaat de koepelorganisatie weer in gesprek met de Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed Nederland (IVBN), Vastgoed Belang, VastGoedOverleg (VGO), het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De partijen gaan het vervolg op het Steunakkoord bespreken om ‘structurele oplossingen te bieden’.

Reacties 6


c.t. de koning 12 mei, 14:57

een WC dat geheel verhuurd is en een breed en gevarieerd aanbod heeft trekt meer bezoekers, Leegstand is achteruit gang
Dus Heren verhuurders denk aan de toekomst om gesamelijk te overleven
Kijk naar WC die het goed doen
Daar heb je ook Horeca en kappers bij nodig, Lever nu wat in om in de toekomst ook wat over te houden


Ernst De Jonge 12 mei, 16:13

In toptijden wilde men ook niet meer huur betalen.... Overeenkomst = overeenkomst en als je niet creatief en ondernemend genoeg bent is er geen toekomst als ondernemer. De echte toppers blijven over! Verhuurders hebben gelijk!


Nieuwe Denker 12 mei, 17:39

@Ernst, de jaren 80 belde net, of je wellicht nog een mening hebt uit die glorietijd voor stenenboefjes.

Alternatieve methode: Prestatiehuur

Huurprijzen, parkeertarieven en gemeentelijke lasten koppelen aan passantentellers in de winkelstraat/winkelgebied. Dan weten we meteen of een a locatie z'n imago heeft vast gehouden en of de Kalverstraat nou bijvoorbeeld echt wel de huursom per m2 waard is in de nieuwe 1,5 meter samenleving, is lockdown gedeelde smart en profiteert iedereen van piek en betaald mee bij dal. Zo eenvoudig te realiseren als de winkeliers allemaal als collectief werken aan alternatief en geen ruimte laten om in achterkamertjes de dinodenkers te laten verdelen en heersen met oud denken.


Machiel R 13 mei, 10:06

Spijker op zijn kop Nieuwe Denker. Afgelopen jaren is al duidelijk geworden dat er van beide zijden meebewogen dient te worden en met deze pandemie nog maar eens onderstreept.
Ja, in het verleden is er veel verdiend door de grote jongens, maar successen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Ophouden met zwarte pieten toeschuiven en samenwerken om huurder en verhuurder gezond te houden. Liefde moet van twee kanten komen.


Edward van Dijk 13 mei, 10:50

Vreemd kan mij niet vinden dat er geen afspraken te maken zijn met de verhuurders , huur zelf 55 winkelpanden en heb met 90% van mijn verhuurders prima afspraken kunnen maken , maar het moet natuurlijk wel van twee kanten komen , dus huurkorting is echt nodig voor zeker de maanden April t/m juli en zal verhuurder flinke korting moeten geven , wat ze is mijn ervaring ook wel willen doen , mits je hier iets voor teruggeeft bijvoorbeeld huidige huurovereenkomst met minimaal 3 maanden verlengen, blijf in gesprek toon ook begrip voor de verhuurders en dan kom je er volgens mij altijd wel uit maar als je er direct met gestrekt been in gaat , zet iedereen de haken in het zand, maar uiteindelijk hebben we elkaar keihard nodig .


Vast Goed 17 mei, 12:11

Het moet idd van 2 kanten komen. En zoals je zegt een flinke korting voor de maanden april t/m juli (maximale duur) moet kunnen. 25% korting betekend al 1 maand geen huur (over april t/m juli). Daar tegenover mag, zoals je al zegt, dan wel een verlenging van de huurovereenkomst tegenover staan. De verlenging zou dan 1/25% mogen zijn, dus 4 keer de kortingsperiode. In dit geval 4* de lengte over april t/m juli =16 maanden.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!