'Driekwart winkeliers positief over anderhalvemetersamenleving'

'Driekwart winkeliers positief over anderhalvemetersamenleving'

Het merendeel van de Nederlandse ondernemers verwacht te kunnen (blijven) bestaan in de anderhalvemetersamenleving. In de detailhandel geldt dat voor bijna driekwart van de bedrijven. Dat blijkt uit een enquête van de KvK waaraan een kleine 5800 ondernemers deelnamen.

In totaal geeft ruim twee derde van alle ondernemers aan te verwachten ('zeker’ of 'waarschijnlijk’) te kunnen blijven bestaan in een anderhalvemetersamenleving. Ongeveer een kwart geeft echter aan dat dat ('zeker' of 'waarschijnlijk’) niet kan. Bijna één op de tien respondenten geeft aan het (nog) niet te weten.

In de horeca en persoonlijke dienstverlening zijn de verwachtingen het meest negatief; circa zes op de tien ondernemers verwacht niet te kunnen blijven bestaan. In de gezondheid en cultuur, sport en recreatie geldt dit voor vier op de tien ondernemers. In de overige sectoren, waaronder de detailhandel, zijn de verwachtingen juist relatief positief. 

Uit de peiling blijkt verder dat ongeveer vier op de tien ondernemers zijn bedrijf al volledig of grotendeels heeft ingericht of aangepast aan de anderhalvemetersamenleving. Een even groot deel geeft aan dat (nog) nog helemaal niet te hebben gedaan. Uit de toelichting blijkt dat dat onder andere te maken heeft met (al dan niet verplichte) sluiting van het bedrijf, afwachting van het protocol of de onmogelijkheid om in alle ruimtes anderhalve meter afstand te kunnen bewaren.

Reacties 2


R DB 17 mei, 11:08

Ik vraag me af welke winkeliers ze hebben benaderd om tot deze conclusie te komen
Absolute onzin dat je met de 1.5 meter kunt overleven als winkelier, en dan doel ik zeker op winkels groter dan 200 m2

Maximaal aantal klanten naar binnen en dus een rij voor de winkel heeft mij al geleerd dat 25% wegloopt, dus zonder aankoop en niet terugkeert

Ook houden de mensen zich niet aan de afstand in de winkel wat ik zeker begrijp, gewoonte leer je niet snel af en de klant is er merkbaar klaar mee en wil gewoon weer shoppen, en laat dat helaas voor ons als personeel maar al te goed merken, wat ik als zeer intimiderend ervaar.

Dus een organisatie kan nooit meer de omzet halen die ge-target is op opervlakte, verwachte omzet en kosten, dit alles door beperkt aantal klanten tegelijk naar binnen, dagelijks meer personeel nodig om de maatregelen te handhaven, wat uiteindelijk minder omzet meebrengt en hogere kosten.

Ik verwacht dus zeker dat voor 1 januari als deze situatie niet veranderd, er alsnog veel retailers omvallen met als gevolg, lege winkelstraten die zich omvormen tot no go area’s

Dit is uit eigen ervaring uit de afgelopen drie weken in de winkel waar ik werk


Loes Konings 14 mei, 12:34

Als winkelier heb je, je klanten verspreid over de dag en af en toe moet er iemand wachten, Sinterklaas/Kerst periode gaat 1.5 meter bij mijn winkel absoluut niet lukken, En in de Horeca en persoonlijke verzorging al helemaal niet, met Moederdag stonden er bij parfumerieën rijen die dichter op elkaar stonden dan op 1.5 meter. Het is allemaal veel afstandelijker op het moment en argwanender en aan de andere kant een kwestie van vertrouwen op eigen en andermans gezondheid als je dichter tot elkaar komt.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!