Thuiswinkel.org wijst leden op nieuwe regels rondom alcoholverkoop

Thuiswinkel.org wijst leden op nieuwe regels rondom alcoholverkoop

Webwinkels die alcohol verkopen zullen zich straks moeten houden aan het nieuwe alcoholbesluit. Daarover wil Thuiswinkel.org, in samenwerking met de slijterijverenigingen, zijn leden informeren via een format.

Op grond van de nieuwe regelgeving moeten webwinkels concreet beschrijven hoe de online of telefonisch bestelde dranken afgeleverd worden bij een meerderjarige, op het door de geadresseerde aangegeven adres of bij een distributiepunt. Het nieuwe alcoholbesluit is nog niet definitief, maar Thuiswinkel.org noemt alvast vier onderdelen die webwinkeliers straks waarschijnlijk moeten vastleggen om van een 'geborgde werkwijze' te kunnen spreken.

Zo moet de ondernemer onder meer kunnen aantonen hoe de leeftijdsgrens wordt bewaakt bij de overdracht van alcoholhoudende drank en op welke manier ervoor gezorgd wordt dat deze alleen wordt bezorgd aan meerderjarigen en op het adres van de geadresseerde of bij een bedrijfsmatig ophaalpunt. De geborgde werkwijze moet op elk moment actueel en opvraagbaar voor controle zijn. Ook worden er nieuwe regels opgesteld met betrekking tot het online leeftijdsverificatiesysteem.

De precieze invulling van de geborgde werkwijze wordt overgelaten aan de verkoper zelf, aldus Thuiswinkel.org. "Voor webshops is het dus mogelijk om verschillende invulling te geven aan de gestelde eisen." Daarom is de vereniging van plan om een format voor webwinkeliers te maken dat in elk geval aan de gestelde eisen voldoet.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends