Hoe foodretailer Sue noodgedwongen van strategie veranderde

Hoe foodretailer Sue noodgedwongen van strategie veranderde

De gedwongen sluiting van de horeca kwam als een harde klap voor Sue, dat vegan, gluten- en suikervrije taartjes levert aan 120 cafés en lunchrooms. Eigenaresse Kim Sue Palm rolde in recordtempo een webshop uit om haar baksels direct aan de consument te kunnen leveren. Werpt haar nieuwe strategie zijn vruchten af en hoe draait Sue’s eigen restaurant straks in de anderhalvemetereconomie?

Sue begon bijna zes jaar geleden als een uit de hand gelopen hobby, vertelt oprichtster Kim Sue Palm. Na een vergeefse zoektocht naar gebakjes die veganistisch, glutenvrij en vrij van geraffineerde suikers waren, besloot Palm zelf aan de slag te gaan in haar eigen keuken. In eerste instantie maakte de Rotterdamse de taartjes voor zichzelf en haar vriendinnen en bracht ze de baksels nog rond met haar bakfiets. Tot ze via één van die vrienden bij een verkooppunt in haar thuisstad terechtkwam. Het starten van een eigen onderneming was naar eigen zeggen nooit haar bedoeling, ‘maar het liep gewoon zo’. Toen de vraag van horecazaken naar haar zoete ‘bites’ steeds groter werd, bouwde Palm haar functie als HR-manager in...

De gedwongen sluiting van de horeca kwam als een harde klap voor Sue, dat vegan, gluten- en suikervrije taartjes levert aan 120 cafés en lunchrooms. Eigenaresse Kim Sue Palm rolde in recordtempo een webshop uit om haar baksels direct aan de consument te kunnen leveren. Werpt haar nieuwe strategie zijn vruchten af en hoe draait Sue’s eigen restaurant straks in de anderhalvemetereconomie?

Sue begon bijna zes jaar geleden als een uit de hand gelopen hobby, vertelt oprichtster Kim Sue Palm. Na een vergeefse zoektocht naar gebakjes die veganistisch, glutenvrij en vrij van geraffineerde suikers waren, besloot Palm zelf aan de slag te gaan in haar eigen keuken. In eerste instantie maakte de Rotterdamse de taartjes voor zichzelf en haar vriendinnen en bracht ze de baksels nog rond met haar bakfiets. Tot ze via één van die vrienden bij een verkooppunt in haar thuisstad terechtkwam. Het starten van een eigen onderneming was naar eigen zeggen nooit haar bedoeling, ‘maar het liep gewoon zo’. Toen de vraag van horecazaken naar haar zoete ‘bites’ steeds groter werd, bouwde Palm haar functie als HR-manager in de financiële dienstverlening steeds verder af om zich op haar eigen bedrijf te richten. Inmiddels ligt Palms ‘zoet zonder suiker’ bij 120 Nederlandse en Belgische horecazaken in de vitrines en heeft Sue naast een eigen bakkerij ook een eigen restaurant.

Wat is kenmerkend voor Sue?
“Onze bites zijn vrij van gluten, geraffineerde suikers en helemaal vegan. Sinds de oprichting van Sue zijn er wel meer aanbieders van dergelijke taartjes, dus er is wel meer concurrentie ontstaan. Maar wij onderscheiden ons door allerlei klassieke, vaak minder gezonde smaken in een gezond jasje te steken. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan brownie, salted caramel of tiramisu. Daarnaast herken je onze bites aan de vierkante vorm, het zijn altijd blokjes van vijf bij vijf centimeter."

De levering aan horecazaken is een belangrijk onderdeel voor Sue. Hoe groot was de klap voor jullie toen zij de deuren moesten sluiten?
“Die klap was enorm groot; ineens lag alles volledig stil. Van alle zaken waar we leverden zijn er misschien twee die nog steeds bij ons bestellen, omdat zij een ander businessmodel hebben. Eentje levert bijvoorbeeld maaltijden - die krijg juist een boost door de coronamaatregelen. Maar veruit de meeste zaken mochten niet meer open.”

Daarom besloot je eind april om landelijk te gaan bezorgen, rechtstreeks bij de consument. Hoe is dat idee ontstaan?
“We moesten wegens de maatregelen ook onze eigen zaak sluiten, dus wisten we dat onze inkomsten uit de horeca volledig weg zouden vallen. Niks doen was geen optie, dus vroegen we ons af: wat kunnen we wél doen? De gasten die normaal gesproken cafés en lunchrooms zouden bezoeken, zitten nu zonder onze bites. Zo kwamen we op het idee om een webshop te starten, zodat ze onze taartjes alsnog kunnen bestellen. Ik heb alles razendsnel in gang gezet en binnen twee weken was de webshop in de lucht. De bezorgdienst waarmee we in zee zijn gegaan, Trunkrs, bezorgt alleen ’s avonds. Ideaal voor particulieren.”

Hoe zorg je ervoor dat de producten heelhuids thuisbezorgd worden?
“We gebruiken composteerbare coolpacks in de dozen, zodat de taartjes goed gekoeld aankomen. Verder gebruiken we veel duurzaam isolatiemateriaal, van papier. In het begin was het best spannend om onze bites thuis te bezorgen, aangezien ze redelijk kwetsbaar zijn. Maar het gaat heel goed en de reacties zijn heel positief. Veel mensen gaan liever nog niet de deur uit en zijn blij dat ze online iets lekkers kunnen bestellen.”

Compenseert de webshop ook de omzet die jullie nu mislopen?
“Het vangt wel iets op, maar lang niet alles. Toch zien we het als een positieve ontwikkeling; we hebben een nieuwe tak in ons bedrijf gecreëerd door deze situatie. We speelden al langer met het idee van een webshop, maar we hebben ‘m nu veel sneller gerealiseerd. En we gaan er gewoon mee verder als de restaurants en cafés weer opengaan.”

Lukt het tot die tijd om het hoofd boven water te houden?
“We gaan zeker niet failliet, maar we zijn blij dat de horeca 1 juni weer open mag en we ook onze eigen zaak weer kunnen openen. We zijn nu druk bezig om er alle veiligheidsmaatregelen door te voeren en plaatsen bijvoorbeeld schermen van plexiglas. Gelukkig hebben we een groot terras bij ons restaurant en lukt het ook in de bakkerij om anderhalve meter afstand te houden. We verwachten het uiteindelijk niet veel drukker te krijgen, ondanks het feit dat we nu ook een webshop hebben. Dat komt omdat een aantal van de horecazaken waaraan we leverden helaas al failliet is gegaan. Daardoor kunnen we waarschijnlijk met onze huidige werknemers uit de voeten en hoeven we geen extra personeel aan te nemen.”

Waarschijnlijk ligt je focus, zoals bij veel ondernemers, nu vooral op de korte termijn. Maar toch: wat hoop je uiteindelijk te bereiken met Sue?
“Voorlopig zijn we inderdaad niet bezig met de verre toekomst. Voor de crisis waren er wel plannen om verder uit te breiden, maar ik ben blij dat we dat niet hebben gedaan. Een tweede horecazaak was een enorme investering geweest en we moeten nu eerst opnieuw een buffer opbouwen. Wat we straks wel kunnen doen: nieuwe verkooppartners zoeken en nog meer focussen op online. We hopen uiteraard te blijven groeien, maar wel geleidelijk. Op dit moment is ons hoofddoel om terug te gaan naar de situatie van voor de crisis – maar dan mét webshop.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!