Zalando stelt een nieuwe duurzaamheidsbeoordeling verplicht voor de merken die via zijn platform verkopen. De online modereus werkt daarvoor samen met de Sustainable Apparel Coalition (SAC) en techbedrijf Higg Co.
Nu de sector geconfronteerd wordt met de coronacrisis is het volgens Zalando belangrijker dan ooit om de impact van de mode-industrie op het milieu in kaart te brengen. Daarom gaat het bedrijf vanaf nu duurzaamheidsgegevens van zijn partnermerken verzamelen, ‘om te begrijpen waar de uitdagingen van de industrie liggen’. Higg BRM-gegevens helpen Zalando trends te identificeren en te onderzoeken hoe oplossingen kunnen worden ontwikkeld.
“Als Europa’s toonaangevend online platform voor mode en lifestyle willen we de lat hoger leggen, als eerste handelen en onze partners op weg zetten om de belangrijkste issues van vandaag aan te pakken – klimaatverandering, gebruik van grondstoffen en werknemersrechten”, aldus Kate Heiny, directeur duurzaamheid bij Zalando. Tegen het jaar 2023 werkt de webshop naar eigen zeggen alleen nog met partners die aan de nieuwe duurzaamheidsstandaarden voldoen.
De Duitse webshop is naar eigen zeggen de eerste retailer die de Higg Brand & Retail Module van de Sustainable Apparel Coalition gebruikt om de duurzaamheidsbeoordeling verplicht te maken voor zijn privélabels en partnermerken.
Reacties 0