Reserveren bij Bagels & Beans niet nodig

Reserveren bij Bagels & Beans niet nodig

Niet alle horecabedrijven zijn vanaf 1 juni gebonden aan de reserveringsplicht. Bij lunchrooms kunnen gasten zonder reservering naar binnen, blijkt uit het protocol van Koninklijke Horeca Nederland, dat in principe leidend is bij de heropening.

Bagels & Beans gaat vanaf 1 juni niet werken met reserveringen, vertelt oprichter Ronald Bakker aan RetailTrends. De lunchroomketen valt onder de subcategorie ‘fastservice’. Anders dan bij restaurants, cafés en hotels is voor die horecatak geen reserveringsplicht in het protocol opgenomen. Wel moet bij de deur een controlegesprek gevoerd worden om te voorkomen dat mensen met gezondheidsklachten binnenkomen.

Naast lunchrooms vallen ook ijssalons en cafetaria’s onder fastservice. Het is de vraag of dit deel van het protocol voor iedereen even duidelijk is. "Klanten weten het dus ook niet”, denkt Bakker. “Het wordt voor ons een hele uitdaging dat op de juiste manier te communiceren.”

Bakker wijst er wel op dat het KHN-protocol geen juridische status heeft en dat wetten en noodverordeningen altijd voor gaan. Plaatselijk kunnen daardoor verschillen ontstaan met betrekking tot het reserveren.

Brownies & Downies ging er ook van uit dat reserveren noodzakelijk zou zijn en heeft daarvoor een systeem opgetuigd, vertelt formulemanager Philip Christiaans. Dat het protocol er voor lunchrooms anders uitziet is nieuw voor hem. Hij zegt vooral te kijken wat er in de praktijk gebeurt. “Als collega’s het niet doen en het wordt gedoogd, dan stoppen we er weer mee.”

Lees op RetailTrends meer over de heropening van Bagels & Beans, Brownies & Downies en Anne&Max.
 

Reacties

Daar gaan we al weer. Hopen op gedogen. Ondernemers neem je verantwoordelijkheid voor de gezondheid van NL

Geplaatst door wil Weten op 29 mei 2020 om 17:02