Zeeman heeft vorig jaar een netto-omzet van ruim 639 miljoen euro geboekt. Dat is een groei van bijna vijf procent ten opzichte van 2018, zo meldt de retailer in zijn jaarlijkse MVO-verslag.
Zeeman zegt vorig jaar vooral te hebben geïnvesteerd in het verbeteren en uitbreiden van winkels. In Nederland zijn vestigingen gerenoveerd en minder presterende filialen gesloten. Ten opzichte van een jaar eerder gingen er dertig winkels in eigen land op slot, waarmee er nog 490 overblijven. Toch boekte Zeeman ook hier meer omzet dan in 2018.
In totaal waren er eind 2019 1278 Zeeman-winkels, 25 minder dan een jaar eerder. Naast Nederland leverden ook België en Duitsland filialen in. Vooral in Frankrijk en Spanje werd het aantal winkels uitgebreid en ook voor dit jaar ligt de focus op die twee landen voor groei.
Zeeman maakt verder bekend zijn doel gehaald te hebben om in 2019 twintig procent van zijn kleding- en textielcollectie van duurzaam katoen te maken. Met 23,9 procent ging de keten daar zelfs overheen. Dit jaar moet 25 procent van de collectie van duurzame materialen zijn gemaakt.
Lees op RetailTrends meer over de verduurzaming van Zeeman.
Jacobus J-POST 20 aug, 16:54
ikke weet het 8 jun, 11:44