Niet alleen aan het begin van het jaar staat er nieuwe wet- en regelgeving op het programma: midden in het jaar komt hier nog een aantal wijzigingen bij. Zoals een nieuwe wet voor fashionretailers en een plastictaks waar supermarkten mee te maken krijgen. Dit zijn de vijf veranderingen waar je als retailer van op de hoogte wilt zijn.
1. Plastictaks
Een eerste stap in het terugdringen van het de plastic afvalberg zette de overheid al met het invoeren op statiegeld op blikjes. Deze regel, die op 1 april inging, wordt nu gevolgd door een extra taks op plastic wegwerpverpakkingen.
Op plastic bekers en voedselverpakkingen – die doorgaans maar één keer worden gebruikt – wordt vanaf juli het gratis gebruik verboden. Dat houdt in dat retailers extra geld in rekening moeten brengen voor wegwerpplastic, zoals bekers, maaltijdverpakkingen en voorverpakte porties (zoals kleine hoeveelheden groenten en fruit). Ook kunnen retailers ervoor kiezen om statiegeld te innen op herbruikbare producten, zoals hardplastic flessen of...
Niet alleen aan het begin van het jaar staat er nieuwe wet- en regelgeving op het programma: midden in het jaar komt hier nog een aantal wijzigingen bij. Zoals een nieuwe wet voor fashionretailers en een plastictaks waar supermarkten mee te maken krijgen. Dit zijn de vijf veranderingen waar je als retailer van op de hoogte wilt zijn.
1. Plastictaks
Een eerste stap in het terugdringen van het de plastic afvalberg zette de overheid al met het invoeren op statiegeld op blikjes. Deze regel, die op 1 april inging, wordt nu gevolgd door een extra taks op plastic wegwerpverpakkingen.
Op plastic bekers en voedselverpakkingen – die doorgaans maar één keer worden gebruikt – wordt vanaf juli het gratis gebruik verboden. Dat houdt in dat retailers extra geld in rekening moeten brengen voor wegwerpplastic, zoals bekers, maaltijdverpakkingen en voorverpakte porties (zoals kleine hoeveelheden groenten en fruit). Ook kunnen retailers ervoor kiezen om statiegeld te innen op herbruikbare producten, zoals hardplastic flessen of frietbakjes. De regel geldt alleen voor plastic verpakkingen: ondernemers mogen wegwerpkarton nog wel gratis meegeven.
Retailers en horecaondernemers hoeven de extra ontvangen taks niet af te dragen aan de overheid. Sterker nog: het wordt niet gecontroleerd. De Rijksoverheid zegt wel te stimuleren om de opbrengst in te zetten voor ‘duurzame ne herbruikbare alternatieven’.
Met de stap wil de overheid ook consumenten stimuleren zoveel mogelijk eigen verpakkingen mee te nemen. Hiertegen kwamen diverse horecazaken al in verzet.
2. Het Besluit UPV Textiel
Een wet die nog veel vragen oproept, is de nieuwe UPV-wetgeving. De nieuwe regelgeving geldt voor ieder bedrijf binnen de kleding- en textielsector: een verandering met veel impact. Als importeur of producent van kleding en textiel ben je vanaf volgende week verantwoordelijk voor wat er met het afval van kledingproducten gebeurt. Ook nádat klanten het product in de (online)winkel hebben aangeschaft.
Nu het verplicht wordt gesteld om passende opties te bieden voor de volgende fase van de kledingstukken, hoopt de overheid modebedrijven te stimuleren om textiel een volgend leven te geven. Concrete manieren om hiermee om te gaan zijn het bieden van inzamelsystemen, het formuleren van heldere doelstellingen voor hergebruik en het hoogwaardige recyclen van textiel.
Om retailers hier een handje bij te helpen heeft brancheorganisatie INretail hier Stichting UPV voor opgericht. Het doel: het uitrollen van een landelijk inname- en verwerkingssysteem.
3. Een nieuwe pensioenwet
Een moment waar lang op is gewacht: vanaf 1 juli start de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel. Vanaf dit moment is het verplicht voor werkgevers om nieuwe afspraken te maken met werknemers over het pensioen. (Retail)bedrijven hoeven niet stante pede met nieuwe oplossingen te komen: men krijgt hier drieënhalf jaar de tijd voor.
Met de nieuwe pensioenwet wil de overheid beter inspelen op een veranderende economie, een langere looptijd van het pensioen en meer jobhoppers in Nederland. Concreet betekent dit dat er meer duidelijkheid komt over de hoogte van het pensioen, maar bijvoorbeeld ook dat werkgevers ervan profiteren wanneer het beter gaat, omdat de hoogtes kunnen veranderen.
4. Veranderende regels voor zieke werknemers
Vanaf komende week wordt er een kleine verandering doorgevoerd voor werkgevers met zieke werknemers. Vanaf deze datum moeten zij beide partijen het plan van aanpak en de eerstejaarsevaluatie met hun visie op het traject vastleggen. Het doel hiervan is dat er meer betrokkenheid ontstaat, en dat zowel werkgever als werknemer een grotere rol krijgt: beiden wordt nu op vaste momenten gevraagd naar hoe het proces verloopt.
Deze regeling geldt overigens alleen voor (retail)bedrijven waarvan de werknemers pas ná 1 juli ziek worden.
5. Een hoger minimumloon (en hogere werkgeverslasten)
Een verandering die veel retailers waarschijnlijk wel hebben zien aankomen, is de verhoging van het minimum- en dagloon. Het wettelijk bruto minimumloon wordt vanaf volgende week verhoogd met 3,13 euro, wat uitkomt op 1.995 euro per maand. Het dagloon wordt met hetzelfde percentage verhoogd, tot 264,57 euro per dag. Ook de hoogtes van uitkeringen stijgen mee – net als ieder jaar.
Met de verhoogde minimumlonen worden sommige cao’s ook verhoogd.