Souvenirwinkels in zwaar weer door stilgevallen toerisme

Souvenirwinkels in zwaar weer door stilgevallen toerisme

Souvenirwinkels verkeren sinds de start van de coronacrisis in zwaar weer. De verkopen liggen al drie maanden stil. "Nederlanders willen graag weer naar het terras of de bioscoop, maar geen Nederlander wil naar een souvenirwinkel", vertelt Dick de Boer, eigenaar van souvenirgroothandel Matix, tegen RTL Nieuws.

De Boer acht de kans groot dat er souvenirwinkels verdwijnen, met name buiten Amsterdam. "Op andere plaatsen moet het geld echt in deze maanden verdiend worden. Toeristen voor de Keukenhof komen niet meer. Dus er zullen ongetwijfeld bedrijven omvallen."

Toerisme-expert Stephen Hodes stelt dat het nog zo'n twee jaar duurt voordat de souvenirbranche weer op zijn oude niveau is. De souvenirwinkels moeten het alleen hebben van toeristen en zijn voor de bewoners van de stad 'totaal niet interessant'. "Een sterke stad heeft een gemengd aanbod. In zo'n stad komen ook verschillende mensen bij elkaar. Dat is een groot goed, dat maakt de stad interessant", aldus Hodes. 

Reacties 1


Roy Dongen 5 jun, 16:50

De souvenir winkels zijn veelal een verarming voor de stad. Overal hetzelfde aanbod van matige tot slechte kwaliteit. Wellicht liggen hier kansen voor diversifiëring en wordt het winkelaanbod gevarieerder in met name Amsterdam.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!