RetailTrends 6: Crisisspecial, Catch the Shopper en retaillessen van Casper Meijer

Het juninummer van RetailTrends staat geheel in het teken van de vraag: hoe verder na de crisis? We spreken experts en retailers, lichten winnaars en verliezers uit en blikken vooruit op de gevolgen van de afgelopen maanden voor de verschillende retailbranches.

Vanaf maart 2020 was het plotseling erop of eronder. Niet alleen voor winkels in Nederland, maar wereldwijd. Wie trokken er aan het langste eind? En wie aan het kortste? Een voorlopige tussenstand.

De dreunen die de winkelstraat krijgt zijn van Muhammad Ali-kaliber. Snoei- en snoeihard. We hopen op snel herstel, maar of dat er komt? En zo ja, voor wie? We vroegen het locatiekenner Gerard Zandbergen, ceo van Locatus, dat informatie verzamelt over winkels, winkelgebieden en passanten.

Ben Tiggelaar houdt zich al dertig jaar bezig met leidinggeven en is een van Nederlands bekendste managementgoeroes – zo niet dé bekendste. Wat moet je als retailer in deze tijd doen om je medewerkers betrokken te houden? En wat vooral níet?

Van Tilburg Kleding bestaat dit jaar 135 jaar en Van Tilburg Mode en Sport viert zijn zeventigjarig jubileum. Normaal is het Noord-Brabantse familiebedrijf wel in voor een feestje, maar ‘toen brak de coronapleuris uit’, vertelt Peter van Tilburg, telg van de vierde generatie die samen met zijn zonen de zaken runt.

Dieren op plekken waar het normaal zwart ziet van de mensen. Geen smog, maar blauwe luchten rond de Mount Everest. De lockdown bood ons een inkijkje in een andere wereld – ook voor retailers. Wordt duurzaamheid nu écht de nieuwe norm of gaan alle groene beloftes de prullenbak in?

In crisistijden is communicatie key. Maar de scheidslijn tussen top en flop is griezelig dun, dat bleek de afgelopen tijd wel. Hoe raak je wel de juiste (en niet een gevoelige) snaar? Tips van trendanalist Christine Boland.

Van sentimentele inhakers tot onverwachte creativiteit. De coronacrisis inspireerde merken tot allerlei acties. De ene geslaagd, de andere, tja, wat minder. Twee merkenmeesters over de do's en don'ts.

Opeens was daar corona. En opeens ging heel Holland online. Dat hebben webshops geweten. In plaats van snelheid beloofden ze vertragingen, terwijl de omzetten door het dak gingen. Een blijvertje? Het zou zomaar kunnen.

“Waren we in 2008 onderdeel van het probleem, nu zijn we onderdeel van de oplossing”, zeggen de banken in koor. Mooie woorden, of – eindelijk – ook mooie daden? Een belrondje langs belangenbehartigers en banken.

Consument en shopper. We gebruiken ze vaak als synoniem, maar ten onrechte, stelt shoppermarketinggoeroe Mike Anthony in de Catch the Shopper-special. De overeenkomst: beide zijn onmisbaar voor retailers en merken. Durf ermee te experimenteren maar denk niet te veel na. “De why levert geen extraomzet op, wát mensen doen wel."

Shop je nu in een winkel, of toch eigenlijk online? Hier heb je geen idee, zó naadloos is de totale ervaring tussen clicks and bricks. Laat je inspireren door deze acht winkelconcepten die sowieso één ding delen: the sky is the limit.

Ruim een jaar is-ie nu ceo van Welkoop, na twee turbulente jaren bij Blokker. Casper Meijer over de ego-ceo, slechte grappen en fouten begraven. “Over Blokker zeiden mensen: doe 't niet, Casper, doe ’t niet. Maar eerlijk gezegd: ik wilde wel erg graag ceo worden en dan zie je zaken wat rooskleuriger.

In onze maandelijkse rubiek Selfie hebben we een bijzondere gast, namelijk Björn Kuipers, naast Jumbo-ondernemer ook internationaal topscheidsrechter. Welke overeenkomsten zijn er tussen deze twee rollen die hij in het leven bekleedt?

De nieuwste editie van RetailTrends verschijnt op 19 juni. Ben jij ook member van RetailTrends? Je ontvangt dan iedere maand het printmagazine van RetailTrends, plus:

  • Toegang tot de digitale editie van het magazine

  • 10 extra gebruikersaccounts voor je collega’s

  • Korting op een aantal RetailTrends-events

  • Onbeperkt toegang tot RetailTrends.nl

  • Iedere dag het laatste nieuws in je mailbox

  • Toegang tot het volledige archief

  • De mogelijkheid je persoonlijke nieuwspagina samen te stellen

Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles op RetailTrends voor slechts 27,25 per maand.

Word member Of log in