Appdate: Hoe coronaproof is jouw winkel?

Appdate: Hoe coronaproof is jouw winkel?

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van ThirdChannel, Facebook Messenger en Beat the Microbead.

ThirdChannel
App-ontwikkelaar ThirdChannel heeft naar eigen zeggen het eerste ‘veiligheidscontrole-systeem’ voor de retailsector gelanceerd. Met de Retail Safety Auditor kunnen winkeliers zien hoe veilig en coronaproof hun zaak is. De app verzamelt realtime data ‘om de veiligheid van personeel en klanten te waarborgen’. Zo verzamelt het systeem onder meer gegevens omtrent de informatievoorziening richting klant en werknemer, de hygiëne in de winkel, de geldende regels omtrent social distancing en de mening van de consument. Op basis daarvan, en aan de hand van de richtlijnen van de World Health Organisation, krijgen winkeliers feedback om hun winkel veiliger te maken - wat volgens ThirdChannel met...

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van ThirdChannel, Facebook Messenger en Beat the Microbead.

ThirdChannel
App-ontwikkelaar ThirdChannel heeft naar eigen zeggen het eerste ‘veiligheidscontrole-systeem’ voor de retailsector gelanceerd. Met de Retail Safety Auditor kunnen winkeliers zien hoe veilig en coronaproof hun zaak is. De app verzamelt realtime data ‘om de veiligheid van personeel en klanten te waarborgen’. Zo verzamelt het systeem onder meer gegevens omtrent de informatievoorziening richting klant en werknemer, de hygiëne in de winkel, de geldende regels omtrent social distancing en de mening van de consument. Op basis daarvan, en aan de hand van de richtlijnen van de World Health Organisation, krijgen winkeliers feedback om hun winkel veiliger te maken - wat volgens ThirdChannel met name grote winkelketens overzicht kan bieden. Volgens ceo Gina Ashe moeten de risico’s om te gaan winkelen kleiner worden, zodat consumenten de fysieke winkel blijven bezoeken en retailers hun deuren tijdens en na de crisis open kunnen houden. De app is vooralsnog alleen beschikbaar in de VS. 

Beeld: Business Wire

Facebook Messenger
Facebook Messenger krijgt een zakelijke inbox in de Android- en iOS-app. Zo kunnen ondernemers makkelijker reageren op vragen van klanten en hoeven zij niet meer twee verschillende berichtenapps te gebruiken – iets waar Facebook veel klachten over kreeg. Via de nieuwe inbox kunnen klanten vragen stellen over de openingstijden van winkels en over de beschikbaarheid en bezorging van producten, via dezelfde app waarmee ze ook vrienden en familie berichten sturen. Door de coronacrisis is een snelle reactie vanuit de retailer nog belangrijker, aldus Facebook. De nieuwe functie sluit aan op de Page Manager App, die tevens wordt gebruikt om statistieken van Facebook-bedrijfspagina’s bij te houden. De zakelijke inbox is nu al beschikbaar voor iOS en zal over een paar weken ook voor Android beschikbaar zijn.

Beat the Microbead
De Plastic Soup Foundation heeft een app gelanceerd waarmee consumenten kunnen checken of er plastic in cosmetica zit. Plastic? Ja, je leest het goed. In heel veel verzorgingsproducten, zoals gezichtscrème en lippenstift, zitten volgens de organisatie microplastics, die via het riool uiteindelijk in rivieren en oceanen terechtkomen. Zeedieren krijgen de miniscule stukjes plastic binnen en via de voedselketen belanden ze volgens de organisatie ook op ons bord. Met de app 'Beat the Microbead' kunnen consumenten in de winkel de ingrediëntenlijst scannen op meer dan 500 soorten microplastics, voordat ze besluiten het product te kopen. Daarvoor maakt de app gebruik van machine learning software. De producten worden vervolgens onderverdeeld in de categorieën groen (geen schadelijke plastics), oranje (mogelijk schadelijke plastics) of rood (bevat microplastics die schadelijk zijn voor mens en/of dier). Met de app wil de Plastic Soup Foundation merken en fabrikanten stimuleren om minder microplastics te gebruiken.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!