Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Pockies profiteert van bankhangers en de megaverliezen van Miss Etam-moeder FNG.
Winnaar: Pockies
Als je als merk je producten onder de categorie 'couch couture' schaart, is het niet heel verrassend dat gesloten horeca, thuiswerken en social distancing je verkoopcijfers een boost geven. Dat was dan ook het geval bij Pockies, het Nederlandse merk dat vorig jaar honderdduizend 'boxers met zakken' in heel Europa verkocht. Mede-oprichter Michiel Dicker zag zijn bedrijf ten tijde van de intelligente lockdown in maart en april met vierhonderd procent groeien, vertelt hij in een interview met RetailTrends. "Iedereen zat ineens thuis op de bank, dus de online verkopen gingen de lucht in." De honderdduizend verkochte boxers is Pockies dit jaar al gepasseerd en ook de badjassen, Pockies voor baby's ('poekies') en de mondkapjes gaan als warme broodjes over de spreekwoordelijke toonbank, aldus Dicker.
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Pockies profiteert van bankhangers en de megaverliezen van Miss Etam-moeder FNG.
Winnaar: Pockies
Als je als merk je producten onder de categorie 'couch couture' schaart, is het niet heel verrassend dat gesloten horeca, thuiswerken en social distancing je verkoopcijfers een boost geven. Dat was dan ook het geval bij Pockies, het Nederlandse merk dat vorig jaar honderdduizend 'boxers met zakken' in heel Europa verkocht. Mede-oprichter Michiel Dicker zag zijn bedrijf ten tijde van de intelligente lockdown in maart en april met vierhonderd procent groeien, vertelt hij in een interview met RetailTrends. "Iedereen zat ineens thuis op de bank, dus de online verkopen gingen de lucht in." De honderdduizend verkochte boxers is Pockies dit jaar al gepasseerd en ook de badjassen, Pockies voor baby's ('poekies') en de mondkapjes gaan als warme broodjes over de spreekwoordelijke toonbank, aldus Dicker. En dan te bedenken dat het bedrijf zes jaar geleden nog begon als grap.
Verliezer: FNG Group
Heel anders staan de zaken ervoor bij modegroep FNG. Het moederbedrijf van Miss Etam leed vorig jaar een nettoverlies van 292,1 miljoen euro, blijkt uit het voorlopige jaarverslag – dat overigens met flinke vertraging is gepresenteerd. De schuldenberg van het bedrijf groeit en groeit, mede door de overname van het Zweedse e-commercebedrijf Ellos. FNG legde 170,8 miljoen euro neer voor Ellos, uitkomend op een totaal aan rentedragende schulden van 500 miljoen bij een omzet van 489,3 miljoen euro. Een jaar eerder waren de schulden nog goed voor 285 miljoen euro. De modegroep bekent in het jaarverslag zelfs dat het van sommige internationale transacties geen idee heeft hoe ze in elkaar steken. De onderliggende stukken ontbreken, zijn onvolledig of onduidelijk. Kersverse crisismanager Yves Pollé, die begin deze maand op interim-basis werd aangenomen, staat voor een zware taak: hij mag de kwakkelende keten er weer bovenop helpen met een broodnodig herstelplan.