De groei van het aantal online aankopen door het coronavirus is sinds mei licht afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van Afterpay Insights onder ruim 5500 Nederlanders.

In de eerste helft van maart namen de online bestellingen in Nederland met zeven procent toe, aldus de betaaldienst. In de tweede helft van april was de groei goed voor 31 procent en in de eerste helft van mei bereikte deze een piek, met +51 procent. Sinds de tweede helft van mei neemt de groei weer iets af en kwam deze uit op 48 procent. 

Uit het onderzoek kwamen volgens Afterpay twee belangrijke trends naar voren. Ten eerste lijkt het erop dat de financiële onzekerheid als gevolg van de crisis inmiddels een barrière vormt om vaker online te shoppen. Daarnaast ziet de betaaldienst dat het aantal categorieën waarin Nederlanders online winkelen aan het uitbreiden is.

De groei is vooral zichtbaar in de categorie fashion. Waar 18 procent van de Nederlanders in maart ten minste één kledingstuk online kocht, gold dat voor 28 procent in de tweede helft van mei. In deze categorie groeide het aantal online aankopen over de hele periode dan ook met 54 procent.