Grolsch trekt alles uit de kast in strijd tegen Lidl-bier

Grolsch trekt alles uit de kast in strijd tegen Lidl-bier

Grolsch heeft in hoger beroep opnieuw geprobeerd de rechter ervan te overtuigen dat Lidl zijn biermerk geen Kordaat meer mag noemen. Lidl maakt met zijn bier inbreuk op de merkrechten van Grolsch, stelt de Twentse bierbrouwerij.

Volgens Grolsch ligt het gevaar op de loer dat de consument zijn A-merk Kornuit verwart met het bier van Lidl. Dat meldt Tubantia, dat bij het gerechtshof in Den Haag aanwezig was. De bierbrouwerij heeft zelfs een hoogleraar forensische fonetica geraadpleegd, om te bewijzen dat het verschil tussen Kornuit en Kordaat veel te klein is – zowel in uitspraak als in woordbeeld. De advocaat van Lidl vindt dat onzin; de Nederlandse taal kent volgens hem duizenden woorden die beginnen met 'kor'. "Je herkent de betekenis van het woord juist aan wat er achter dat 'kor' staat. Die tweede lettergreep is dus van groot belang voor het begrip. En die verschilt bij deze twee merken heel duidelijk." In het aangevochten kortgedingvonnis besloot de rechter nog dat de klemtoon in de tweede lettergreep bepalend was en genoeg verschilde.

De belangen voor beide partijen zijn groot. Kornuit is inmiddels goed voor tachtigduizend consumpties per dag en een omzet van zo'n vijftig miljoen euro. Daarbij heeft Grolsch flink te lijden onder de verminderde horeca-omzet en de afgelaste festivals. Het Kordaat-biertje van Lidl staat inmiddels op de zevende positie op de Nederlandse bierlijst. De discounter verkoopt sinds drie weken ook het bier van Grolsch-concurrenten Heineken en Amstel.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!