Casper Meijer heeft geen spijt van zijn tijd als ceo van Blokker. Dat zegt Meijer, die tegenwoordig aan het roer staat bij Welkoop, in een interview met RetailTrends. "Mensen zeiden: doe 't niet, Casper, doe 't niet. Maar eerlijk gezegd: ik wilde wel erg graag ceo worden en dan zie je zaken wat rooskleuriger."
Meijer trad in 2016 aan als topman van de winkelketen en stond direct voor een monsterklus: aan hem de taak om een sterke, omnichannel organisatie neer te zetten en de oplopende verliezen een halt toe te roepen. Maar in juni 2018 legt Meijer zijn functie weer neer - naar eigen zeggen het resultaat van 'uiteenlopende verwachtingen tussen de aandeelhouders, de raad van commissarissen en hemzelf over de snelheid van de veranderingen en de onderliggende financiële resultaten'.
Toch heeft de Welkoop-topman geen spijt van zijn tijd bij Blokker Holding. "Ik vond Blokker gewoon een mooi bedrijf", licht hij toe. "Natuurlijk was er achterstallig onderhoud, maar toch: erg mooie consumentenmerken die alleen een nieuwe slag nodig hadden. Ik wou me daar graag tegenaan bemoeien." Een grote klus die hij naar eigen zeggen met beide handen aanpakte, totdat hij het idee kreeg dat hij zijn taken niet volledig kon uitvoeren. "Het enige wat op een gegeven moment frustreert: je denkt dat je een bestendige lijn te pakken hebt, maar je krijgt niet de kans om die uit te voeren. Het was tweeënhalf jaar crisisbestuur onder hoogspanning. En dan krijg je de familie ook nog tegen je, die wilde snellere resultaten."
Of er op dit moment een positionering is voor Blokker om relevant te zijn, durft Meijer niet te zeggen. "Er is zo veel gebeurd om als winkelketen – met zo veel losse productgroepen – iets bindends te hebben. Er zijn zo veel artikelen die ergens anders ook aangeboden worden. Je hebt geen unieke propositie. En dan heb ik het niet eens over online, waar totaal geen geld aan verdiend wordt." Toch gunt hij de keten succes. "Ik doe niet aan rancune. Nooit gedaan."
In het juninummer van RetailTrends vertelt Meijer over de andere retaillessen die hij tijdens zijn loopbaan heeft geleerd, zoals bij Ahold in Amerika en zijn tijd als commercieel directeur van Albert Heijn. De zesde editie verschijnt deze week, op papier en digitaal. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.
Reacties 0