Carrefour lanceert in Frankrijk een spraakgestuurde shoppingdienst. Voor de nieuwe dienst werkt de supermarktketen samen met Google, meldt persbureau Reuters.
De nieuwe boodschappendienst maakt deel uit van Carrefours ambitie om uit te breiden op het gebied van e-commerce. De service werkt via de Assistant van Google, het techbedrijf waarmee de supermarktketen sinds 2018 samenwerkt. Met de spraakgestuurde functie kunnen klanten via hun Google-account artikelen toevoegen aan hun boodschappenlijst en winkelmandje, met enkel hun stem. De Google Assistant zoekt de producten vervolgens bij elkaar op de website van Carrefour.
“Deze innovatie, ontwikkeld samen met Google, zal het e-commercetraject van Carrefour verder versnellen”, aldus executive director of e-commerce Amelie Oudea-Castera. Carrefour is van plan om 2,8 miljard euro te investeren in digitale ontwikkelingen, mede om te concurreren met Amazon dat zich steeds meer profileert als foodretailer.
Eerder ging de Amerikaanse winkelketen Walmart de samenwerking met Apple aan om voice shopping mogelijk te maken voor zijn klanten. Die service is te gebruiken via de Walmart Grocery App. Ook Ahold Delhaize experimenteert voor Albert Heijn en bol.com met spraakgestuurde bestellingen, maar wetgeving staat die ontwikkeling nog deels in de weg.
Reacties 0