Wehkamp reorganiseert: sluiting dc en banen op de tocht

Wehkamp reorganiseert: sluiting dc en banen op de tocht

Er verdwijnen tot dertig banen op het hoofdkantoor van Wehkamp, als gevolg van een reorganisatie. Daarnaast sluit de webwinkel het distributiecentrum in Maurik en verplaatst het zijn activiteiten naar het dc in Zwolle.

Wehkamp wil zijn organisatie naar eigen zeggen ‘nog efficiënter en wendbaarder maken vanwege de steeds sneller veranderende onlinemarkt’. Zo wil het bedrijf de processen op het hoofdkantoor verder automatiseren en vereenvoudigen. “Online winkelen wordt nog belangrijker voor consumenten en het speelveld in de onlinemarkt verandert razendsnel. De coronacrisis heeft die veranderingen ook nog eens enorm versneld”, aldus ceo Graham Harris. “Waar voorheen een breed aanbod belangrijk was, willen klanten nu vooral geïnspireerd worden met een goede selectie van artikelen. En daar richten we ons nu op.” Het bedrijf zegt vooral te willen groeien op het gebied van mode, wonen, kinderen en beauty. “Daar is ook een andere manier van werken voor nodig en die gaan we in deze fase uitrollen.”

Door de nieuwe werkwijze worden sommige functies op het hoofdkantoor overbodig. Voor de maximaal dertig werknemers die ontslagen worden, wordt een sociaal plan opgesteld. Ook worden de activiteiten van het distributiecentrum in het Gelderse Maurik tegen het einde van dit jaar ondergebracht in het hoofddistributiecentrum in Zwolle. Alle vaste medewerkers hebben de mogelijkheid om overgeplaatst te worden. 

Wie niet wil meeverhuizen, kan volgens Wehkamp eveneens rekenen op een sociaal plan. De webshop is daarover in gesprek met de vakbonden. Volgens CNV is meeverhuizen voor veel werknemers uit Maurik geen optie. “De reistijd woon/werk is onacceptabel”, aldus bestuurder Jacqueline Kraan. De vakbond benadrukt het belang van een goed sociaal plan voor deze werknemers. “In Maurik is de gemiddelde leeftijd hoog, maar voor alle betroffen vestigingen geldt dat de dienstverbanden doorgaans lang zijn”, aldus de CNV-bestuurder. “Dat, opgeteld bij het gegeven dat Wehkamp nog altijd winst maakt ondanks gedegen concurrentie van andere ‘thuisbezorgers’, maakt een goed sociaal plan tot een vereiste.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!