Gemeenten moeten zo snel mogelijk aan de slag met het aanpakken van winkelgebieden. Daartoe roept ceo Gerard Zandbergen van onderzoeksbureau Locatus op in het juninummer van RetailTrends.

"Van al die winkelstraten waar al veel leegstand was – tien, vijftien, soms zelfs 25 procent – laat je dat voortduren?", vraagt Zandbergen zich af. "Of ga je ervoor zorgen dat die overgebleven winkels bij elkaar gaan zitten en maak je van de dan lege winkelstraten ruimte voor woningen, kantoren, zzp-ruimtes... Je móet als gemeente nu wat doen. Want hé, zo'n winkelgebied in je dorp of stad – het is wel je visitekaartje."

Alles wat al zwak was, wordt volgens Zandbergen door de coronacrisis nog zwakker. Vooral zwakke winkelgebieden met veel horeca. "Horeca krijgt toch echt de hardste klappen, want met dertig mensen in een restaurant waar je er ook honderd kunt hebben, daar kun je geen geld mee verdienen. En daar krijgen ook winkelgebieden last van. Ik heb, vrees ik, niet zo gek veel goed nieuws te vertellen."

De zesde editie verschijnt deze week, op papier en digitaal. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.