'Gemeenten moeten snel aan de slag met winkelgebieden'

'Gemeenten moeten snel aan de slag met winkelgebieden'

Gemeenten moeten zo snel mogelijk aan de slag met het aanpakken van winkelgebieden. Daartoe roept ceo Gerard Zandbergen van onderzoeksbureau Locatus op in het juninummer van RetailTrends.

"Van al die winkelstraten waar al veel leegstand was – tien, vijftien, soms zelfs 25 procent – laat je dat voortduren?", vraagt Zandbergen zich af. "Of ga je ervoor zorgen dat die overgebleven winkels bij elkaar gaan zitten en maak je van de dan lege winkelstraten ruimte voor woningen, kantoren, zzp-ruimtes... Je móet als gemeente nu wat doen. Want hé, zo'n winkelgebied in je dorp of stad – het is wel je visitekaartje."

Alles wat al zwak was, wordt volgens Zandbergen door de coronacrisis nog zwakker. Vooral zwakke winkelgebieden met veel horeca. "Horeca krijgt toch echt de hardste klappen, want met dertig mensen in een restaurant waar je er ook honderd kunt hebben, daar kun je geen geld mee verdienen. En daar krijgen ook winkelgebieden last van. Ik heb, vrees ik, niet zo gek veel goed nieuws te vertellen."

De zesde editie verschijnt deze week, op papier en digitaal. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.

Reacties 2


Freek Hilgerdenaar 19 jun, 16:56

Je moet beginnen om het vestigingsbeleid zwaar te verbeteren! stoppen met het kaal plukken van winkeliers oa met precariorechten cq reclamefee etc.. stoppen met de consument kaal te plukken met parkeergeld. en een maximale vierkante meter prijs voor de huur!
dus exploitatie plicht voor de verhuurder zakt de prijs van zelf.
En dan hopen we dat veel ondernemers uit de winterslaap komen want de zomer is begonnen. Want je moet er niet aan denken dat we een tweede corona crisis krijgen bv in November / December.


Chris Van Wesemael 22 jun, 11:58

Als zo vaak is een crisis niet de oorzaak, maar enkel een accelerator van problemen. Terecht dat de overheid (van het laagste tot het hoogste niveau) wordt opgeroepen om NU - eindelijk - actie te ondernemen tegen leegstand en voor het aantrekkelijker maken van de winkelgebieden.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!