De woonadressen van duizenden particuliere verkopers van bol.com lagen door een datalek bijna een maand lang op straat. De gedupeerden zijn inmiddels op de hoogte gesteld en het lek is gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens, bevestigt de webshop tegen RTL Nieuws.
Het gaat om de gegevens van zo'n negenduizend verkopers die via bol.com tweedehandsspullen verkopen, zoals boeken, cd's en dvd's. Via de app van bol.com waren de woonadressen tussen 15 juni en 8 juli voor iedereen zichtbaar, waar deze normaal gesproken alleen zichtbaar zijn wanneer iemand iets bij een specifieke verkoper bestelt.
Volgens een woordvoerder is het datalek veroorzaakt door een technische fout bij het splitsen van zakelijke verkopers en particuliere verkopers. Bij zakelijke verkopers is de webshop naar eigen zeggen verplicht de contactgegevens te publiceren. "Bij particuliere verkopers is dat uiteraard niet de bedoeling", aldus de woordvoerder tegen de nieuwssite.
"We nemen de privacy en het beschermen van persoonsgegevens van onze klanten en verkopers uiterst serieus en vinden het dan ook betreurenswaardig dat dit is gebeurd”, stelt bol.com in een e-mail aan de getroffen verkopers. Volgens de webwinkel zijn er geen aanwijzingen dat er misbruik is gemaakt van de adresgegevens.
Het is niet de eerste keer dat bol.com te maken krijgt met een datalek. VRT ontdekte eind vorig jaar dat de gegevens van vermoedelijk bijna tienduizend Belgische en Nederlandse klanten voor iedereen toegankelijk waren, via de externe partner Toppie Speelgoed.
Reacties 0