Coronacrisis of niet: de jongeren van nu lijken hun hand niet om te draaien voor exclusieve sneakers van driehonderd euro of een Chanel-tas van bijna duizend piek. Winkelstraat.nl weet er alles van. De marktplaats voor luxefashion zag de afgelopen maanden zijn verkopen met zestig tot tachtig procent stijgen. “Jongeren zijn niet bezig met ‘moet ik nog voorzichtig zijn’ of sparen, die willen blijven uitgeven”, vertellen Joost van der Veer en Maurits de Gier, oprichters van het platform.
Hoe hebben jullie het eerste halfjaar van 2020 beleefd?
Van der Veer: “Ik kan me nog herinneren dat ik terugkwam uit het buitenland, net op het moment dat hier de lockdown startte. Dat was een spannende tijd, voor alle bedrijven en dus ook voor ons. Wat gaat er gebeuren en wat gaan consumenten doen: meer of minder online shoppen? Vanaf dat moment hebben wij eigenlijk bij ons een enorme groei op veel vlakken gezien. Dus als ik eerlijk ben gaat het bij ons heel erg goed. We zagen in de maanden maart en april een jaar-over-jaarstijging van zestig tot tachtig procent. Dat is echt wel veel voor ons, vooral omdat we...
Coronacrisis of niet: de jongeren van nu lijken hun hand niet om te draaien voor exclusieve sneakers van driehonderd euro of een Chanel-tas van bijna duizend piek. Winkelstraat.nl weet er alles van. De marktplaats voor luxefashion zag de afgelopen maanden zijn verkopen met zestig tot tachtig procent stijgen. “Jongeren zijn niet bezig met ‘moet ik nog voorzichtig zijn’ of sparen, die willen blijven uitgeven”, vertellen Joost van der Veer en Maurits de Gier, oprichters van het platform.
Hoe hebben jullie het eerste halfjaar van 2020 beleefd?
Van der Veer: “Ik kan me nog herinneren dat ik terugkwam uit het buitenland, net op het moment dat hier de lockdown startte. Dat was een spannende tijd, voor alle bedrijven en dus ook voor ons. Wat gaat er gebeuren en wat gaan consumenten doen: meer of minder online shoppen? Vanaf dat moment hebben wij eigenlijk bij ons een enorme groei op veel vlakken gezien. Dus als ik eerlijk ben gaat het bij ons heel erg goed. We zagen in de maanden maart en april een jaar-over-jaarstijging van zestig tot tachtig procent. Dat is echt wel veel voor ons, vooral omdat we gezond willen groeien. Dat houdt in dat we oog houden op de lange termijn en een goed rendement willen behouden. Daarnaast zagen we een enorme stijging van winkels die zich bij ons platform aan wilden sluiten. Dat is ook niet gek als je de deuren moet sluiten of ziet dat de aanloop naar de fysieke winkels anders wordt.”
Je hebt het over gecontroleerd groeien, maar gaat een stijging van zestig tot tachtig procent in verkoop je dan toch niet wat te hard?
Van der Veer: “Nee, het gaat ons zeker niet te hard. Sterker nog, het kan niet hard genoeg gaan. Als je kijkt naar onze budgetten en onze begroting, dan liggen die lager. We hadden natuurlijk geen coronacrisis begroot. Dus de groei gaat veel harder dan wij begroot hebben, dat is het verhaal. We vinden het belangrijk om de kosten goed onder controle te houden en dat lukt ons.”
Hoeveel winkeliers heeft Winkelstraat.nl de afgelopen maanden aan zijn assortiment toegevoegd?
Van der Veer: “Dat zijn er denk ik tientallen. We hebben eerlijk gezegd wel een strenge selectie aan de poort en laten niet elke retailer zomaar toe. Dat heeft te maken met de capaciteit en kwaliteit van het platform. Daarbij zijn voldoende kunnen inkopen en een bepaalde mate van professionaliteit en service verlenen de belangrijkste pijlers. Vanaf het moment dat je bij ons aansluit draai je direct flinke omzet. Dat moet je wel aankunnen.”
De Gier: “Wat goed is om toe te voegen is dat wij een hele specifieke consumentendoelgroep hebben. 75 procent van onze doelgroep is tussen de vijftien en de dertig jaar. Daar zoeken we ook een bepaald type retailer bij. Die moet vallen binnen de luxefashion en ook maar net de items en productcategorieën verkopen die in trek zijn bij die jongere doelgroep.”
Retailers konden tijdens de crisis via betaaldienst Mollie een eigen webshop opzetten en de grote luxemerken hebben zelf ook voldoende geld op zak om een eigen website in te richten. Waarom kloppen die partijen dan toch bij Winkelstraat.nl aan?
De Gier: “Bij het opzetten van een eigen webshop loop je tegen twee uitdagingen aan. Enerzijds is dat de technische kennis en anderzijds is dat het krijgen van voldoende verkeer naar je website. Winkelstraat.nl weet die grote groep consumenten naar de website te trekken en heeft een grote supportorganisatie daarvoor aan de achterkant. Als de groei toeneemt heb je vaak niet de mensen en de middelen om de juiste support te geven. Dat is wat winkeliers aantrekkelijk vinden aan Winkelstraat.nl.”
Van der Veer: “Je kunt misschien wel met korting een webshop opzetten en die draait dan vanaf morgen, maar levert niet direct tientallen bestellingen op. Het verkeer op onze website is op zoek naar die specifieke producten en merken die we in het assortiment hebben. Bij Winkelstraat.nl is het dan ook een kwestie van aansluiten en direct omzet draaien.”
De Gier: “Het is goed om te weten dat de consument zijn zoekreis heel graag en in groeiende mate start op een multibrand-winkelomgeving. Luxemerken hebben wel veel capaciteit en middelen om zelf een e-commerceomgeving op te zetten, maar kunnen vaak niet die multibrand-ervaring creëren. Wat ook een rol speelt is dat de consument niet alles van hetzelfde merk draagt en ook op zoek is naar die lokale merken.”
Luxemerken hebben het door de coronacrisis best zwaar. Onder meer bij Gucci en Louis Vuitton is de omzet het afgelopen kwartaal gekelderd. Hoe verklaar je dat ten opzichte van de groei die jullie meemaken?
De Gier: “De luxemarkt is voor een groot gedeelte afhankelijk van toerismeverkeer en shoppers die naar andere landen gaan en daar veel winkelen. Die vraag is door de coronacrisis gedaald en travel en toerisme zijn hard geraakt. Veel merken hebben juist voor hun groei op die branches ingezet. Daardoor worden andere segmenten plots interessant, zoals multibrand-retailers, want daar vindt nog steeds veel activiteit plaats. Luxemerken gaan op zoek naar andere kanalen en e-commerce is daar één van. Zo kunnen ze het verlies van de omzetten in de toerisme compenseren.”
De verschuiving van offline winkelen naar online shoppen was al veel eerder ingezet, maar lijkt nu in een stroomversnelling te zijn gekomen. Speelt Winkelstraat.nl een belangrijke rol in deze ontwikkeling?
De Gier: “Veel van onze partners besluiten om een flink gedeelte van de voorraad niet meer in de winkel te leggen, maar dat in een magazijn aan de rand van de stad te bewaren. Daar zijn de huren lager en is een e-commerceoperatie makkelijk in te richten. Winkeliers gaan naar een kleinere winkel, waarbij beleving, inspiratie en presentatie belangrijker worden. De functie van de fysieke winkel als een plek waar je voorraad houdt en waar consumenten afrekenen, wordt kleiner. Steeds vaker rekent de consument online af en wordt de fysieke winkel in groeiende mate een plek voor beleving. Winkelstraat.nl helpt de winkelier eigenlijk, want die wil van oudsher gewoon een mooie winkel runnen en die ondersteunen wij op het vlak van e-commerce.”
De items die Winkelstraat.nl verkoopt verschillen aanzienlijk in prijs. Van zestig euro voor een T-shirt, tot driehonderd euro voor een paar sneakers. Wat is daar het verhaal achter?
De Gier: “Dat klopt. Winkelstraat.nl heeft een redelijk vernieuwende aanpak in de collectie die we voeren. Je ziet twee verschillende stromen in het aanbod, dat is enerzijds de global luxury brands, waarbij je moet denken aan sneakers van Isabel Marant of kleding van Off White. Aan de andere kant heb je de local niche brands: merken van Nederlandse bodem die in grote steden ontstaan, zoals Black Bananas uit Den Haag of Reinders uit Zandvoort. Die items zijn vaak wat goedkoper geprijsd. Wat je ziet in het straatbeeld is dat de jonge shoppers de goedkope items mixen en matchen met de duurdere items en dat zie je terug op ons platform. Het gemiddelde bonbedrag ligt bij ons dan ook op tweehonderd euro. Voor sneakers ligt dat zelfs op de driehonderd euro.”
Zien jullie nog verandering in het koopgedrag onder die jongere doelgroep tijdens de coronacrisis?
Van der Veer: “De sneakercategorie is enorm gestegen. Consumenten kopen over het algemeen weer wat duurdere items en het gemiddelde bonbedrag is gestegen. We zien dat er meer luxe sneakers zijn verkocht dan vorig jaar, maar eigenlijk zien we bij alle categorieën een stijging.”
INretail liet onlangs nog weten dat de schoenenbranche juist extra hard getroffen was door de coronacrisis. De omzet in die branche daalde met elf procent. Hoe kunnen jullie dat verschil verklaren?
Van der Veer: “Als je kijkt naar welke niches het wel of niet goed doen, dan zie je dat met name de partijen en merken die zich op de jongeren richten het minste last hebben van de coronacrisis. Die jongerendoelgroep in combinatie met luxe is bijna een gouden combinatie. Het is voor niemand een verrassing dat het erop lijkt dat die groep minder bezig is met voorzichtiger zijn of sparen. Die willen gewoon blijven uitgeven op het moment dat andere uitgaven en activiteiten wegvallen.”
Dan wat anders. Sinds het einde van 2019 verkopen jullie ook Vespa’s. Op het eerste oog een opvallende keuze. Vanwaar die uitbreiding van het assortiment?
Van der Veer: “Aan het gedrag van mensen op onze website en ons type klant zien we dat er interessante verticals zijn die heel goed matchen met onze doelgroep. Een daarvan is Vespa’s en dat is zeker niet de laatste productgroep die we erbij hebben gezet. Sinds kort verkopen we ook designer vintage. Dat is een hard groeiende trend. Met name de tassen vinden gretig aftrek. Op ons platform kunnen we snel testen met verschillende type categorieën. Vaak beginnen we met een aantal aanbieders en draaien we daar de nodige testen mee. Pakt het goed uit, dan breiden we het uit en zetten we er zwaarder op in. Alles wat uit de luxe hoek komt en met fashion en lifestyle te maken heeft kun je bij ons op het platform verwachten.”
Hoe gaat het verder financieel? Zijn de cijfers over 2019 al bekend?
Van der Veer: “Die zijn bekend en moeten nog gedeponeerd worden. Het enige dat ik daarover kan zeggen is dat we in 2019 weer een beter resultaat hebben gedraaid dan het jaar ervoor.”
De accountant plaatste bij de jaarrekening van 2018 een kanttekening over de eigen reserves van Winkelstraat.nl. Die stonden voor dat jaar op min vijf miljoen euro en dat zou mogelijk de continuïteit van de onderneming in gevaar brengen. Kun je daar wat meer over vertellen?
Van der Veer: “We hebben over bepaalde jaren geen winst gedraaid en als accountant moet je dan een kanttekening plaatsen. Op het moment dat je geen winst draait, heb je een investeerder nodig om je verliezen te compenseren en groeikapitaal te verstrekken. Wij hebben sinds 2012 al een investeerder die ons financieel backed. In 2017 hebben we voor het eerst een positief ebitda gedraaid. In 2018 kozen we ervoor dat niet te doen, omdat we wilden investeren in ons platform. Dan draai je wat verlies, met als doel het platform sterker neer te zetten. Dit jaar stevenen we af op een heel positief jaar.”
De Gier: “De eerste helft van 2020 hebben we met een heel positief resultaat afgesloten. Dat halfjaar waren we gewoon winstgevend en dat is voor ons een heel mooi resultaat.”
Jullie kunnen terugkijken op een positieve eerste helft van 2020. Wat gaat de tweede helft brengen?
De Gier: “De collectie van Winkelstraat.nl gaat verder groeien. Daarnaast hebben we hard gewerkt aan alles wat onder de motorkap ligt. Denk aan sitesnelheid en performance. Winkelstraat.nl heeft vanwege de jonge consument een uitzonderlijk hoog aandeel mobiele shoppers (85 procent van het verkeer en de omzet, red.). Daardoor groeit ook de noodzaak dat de mobiele site steeds sneller wordt. En zo vreemd als sommige mensen de keuze voor scooters vinden, zo hebben we ook de vraag gekregen: waarom stap je niet in entertainment? Uit onze data blijkt dat daar vraag naar is. Op Instagram hebben we al diverse events gehad, daar ga je de tweede helft van dit jaar meer van zien.”