De omzet van GrandVision, het moederbedrijf van optiekketens Pearle en Eye Wish, daalde in de eerst helft van het jaar met bijna 27 procent. Door de coronacrisis zag het brillenconcern zich in het voorjaar genoodzaakt het merendeel van zijn winkels tijdelijk te sluiten.
Inmiddels is negentig procent van de winkels weer open, maar de crisis heeft zijn sporen nagelaten in de halfjaarcijfers. De omzet kwam uit op 1,45 miljard euro, een daling van 26,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het optiekconcern noteerde een ebita van -24 miljoen euro. Een jaar eerder was dit nog 237 miljoen euro. Onder de streep staat een tekort van 212 miljoen euro, waar over de eerste helft van 2019 nog een winst van 74 miljoen euro in de boeken ging.
De Pearle-moeder sloot in het eerste halfjaar 49 winkels permanent ‘als onderdeel van de normale gang van zaken’ en stelde de opening van sommige nieuwe winkels uit door het coronavirus. Daarmee komt het bedrijf uit op een totaal van 7271 optiekzaken wereldwijd.
Nu de winkels weer open zijn, zitten de verkopen van GrandVision weer op 84 procent van het niveau van vorig jaar. In onder meer Nederland ziet het bedrijf zelfs een positieve groei ten opzichte van een jaar eerder, omdat consumenten hun uitgestelde aankopen inmiddels lijken in te halen. Desondanks spreekt GrandVision nog geen verwachtingen uit voor de tweede helft van het jaar, omdat de situatie rondom het virus naar eigen zeggen nog te onzeker is.
Overname EssilorLuxottica
Het brillenconcern laat weten nog steeds achter de overname door het Frans-Italiaanse EssilorLuxottica te staan. Dat laatste bedrijf eiste onlangs dat GrandVision meer informatie vrij zou geven over hoe het de impact van de coronacrisis op zijn resultaten zou beperken, wat het Nederlandse concern weigerde. EssilorLuxottica probeert GrandVision via de Rotterdamse rechtbank alsnog te dwingen de informatie te verschaffen. De Pearle-moeder laat op zijn beurt weten 'het volle vertrouwen' te hebben dat EssilorLuxottica’s verzoek wordt afgewezen. Ondertussen doet de Europese Commissie al maanden onderzoek naar de plannen en de gevolgen die de overname voor de markt en de consument heeft.
Reacties 0