Ahold Delhaize werkt samen met ING aan een nieuwe digitale betaalmethode die transacties sneller, makkelijker en veiliger moet maken. Dat schrijft het FD.

De alternatieve afrekenmethode is met name bedoeld voor herhaalaankopen, zoals boodschappen. ING maakt daarvoor gebruik van een uniek digitaal kenmerk, een zogenoemde 'token', dat per winkel toegekend wordt. 

Volgens de bank wordt afrekenen daarmee 'makkelijker, veiliger en met minder betaalhandelingen'. Zo hoeven klanten met de digitale betaalpas niet allerlei persoonlijke gegevens achter te laten, zoals hun rekeningnummer. De betreffende winkel ontvangt enkel een uniek klantnummer van ING. Een bijkomend voordeel is dat bij een datalek niet alle klantgegevens op straat komen te liggen. 

De digitale betaalmethode wordt 'tokenization' genoemd en de techniek wordt naast betalingen ook gebruikt bij apparaten die aan het internet gekoppeld zijn, zoals smartwatches en vervoersmiddelen. Volgens ING wordt er zes procent meer verkocht als een winkel met tokens werkt. "Mensen haken niet meer af in het aankoopproces en de winkelier is zeker van zijn geld."