Bol.com weert voortaan artikelen ‘die kunnen aanzetten tot discriminatie of haat’ uit zijn assortiment. Het gaat bijvoorbeeld om controversiële boeken of producten met daarop afbeeldingen van Zwarte Piet. 

‘Bol.com is de winkel van ons allemaal’, schrijft de webreus in een statement. ‘Dat betekent dat iedereen bij ons terecht moet kunnen en dat je je tegelijkertijd ook welkom bij ons voelt. Je welkom voelen gaat niet samen met assortiment dat aanzet tot discriminatie/haat en daardoor als kwetsend wordt ervaren.’ Om goed te kunnen beoordelen wat als controversieel, discriminerend of kwetsend wordt ervaren, zegt bol.com in gesprek te gaan met klanten, partners, overheden en externe experts.

De webshop heeft naar eigen zeggen geconcludeerd dat Zwarte Piet als kwetsend kan worden ervaren en gebruikt voortaan alleen nog de term ‘Piet’ in zijn communicatie. Producten met afbeeldingen van Zwarte Piet, waaronder ook filmtitels en boekenkaften, worden vanaf nu geweerd. Vanaf eind september is het ook niet meer mogelijk artikelen te verkopen via de site die de term ‘Zwarte Piet’ bevatten. De term ‘huidskleur’ wordt vervangen door ‘beige’ of ‘een andere passende kleur’, wanneer wordt gerefereerd naar een witte huidskleur.

Bol.com gaat zijn verkooppartners actief wijzen op het nieuwe beleid en de artikelen die vanaf september niet (meer) zijn toegestaan. De webshop geeft zijn partners tot eind september om de bewuste artikelen te verkopen of uit hun assortiment te halen. Daarna gaat het bedrijf ze zelf actief verwijderen van zijn platform.

Pakweg een week geleden meldde Facebook al dat afbeeldingen van Zwarte Piet voortaan verboden zijn op zijn platform en op Instagram.