'Ruim helft consumenten is tegen pin-only'

'Ruim helft consumenten is tegen pin-only'

Ruim de helft van de Nederlandse consumenten is niet klaar voor een cashloze maatschappij. Dat blijkt uit onderzoek van Capterra

Capterra vroeg ruim zesduizend Europese consumenten, waaronder meer dan duizend Nederlanders, naar hun mening over een pin-only beleid in onder meer winkels. De meerderheid (56 procent) van de ondervraagde Nederlanders ziet contant geld liever niet verdwijnen. Wel lijkt er een verschuiving plaats te vinden; in 2015 was 78 procent van de Nederlanders nog tegen de afschaffing van contant geld, bleek destijds uit cijfers van het EenVandaag Opiniepanel.

Uit het onderzoek blijkt dat 77 procent van de ondervraagde consumenten het liefst afrekent met de pinpas, smartphone of creditcard. Slechts 18 procent betaalt het liefst met contant geld. Toch geven veel deelnemers aan dat ze cash als betaalmethode willen houden om meer grip op hun uitgaven te hebben.

Door het coronavirus wordt het gebruik van contact geld ontmoedigd, al is de kans dat het virus zich via geld verspreidt volgens het RIVM zeer klein. Volgens de laatste cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB) kunnen consumenten op dit moment nog in 97 procent van de winkels terecht met contant geld. Dat is drie procent minder dan in 2015.

In juni besloot modeketen TerStal contant geld definitief in de ban te doen. "Omwille van de veiligheid van onze mensen en omdat het steeds moeilijker wordt om dagopbrengsten te kunnen afstorten", zei directeur Niek Gloudemans destijds. Ook onder meer IKEA experimenteert met een pin-only beleid. Contant geld in de ban: wordt dat het nieuwe normaal?


 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!