Kopen op afbetaling onder druk door renteverlaging

Kopen op afbetaling onder druk door renteverlaging

Webwinkels Otto.nl en MediaMarkt twijfelen of kopen op de pof door de renteverlaging nog de moeite waard is. Dat laten de twee partijen weten aan het FD

Kopen op afbetaling zou door de nieuwe regels van minister van Financiën Wopke Hoekstra niet meer rendabel zijn, stellen de webwinkels. Hoekstra verlaagde de maximale rente begin deze maand van veertien naar tien procent, om mensen die door de coronacrisis financiële problemen hebben wat meer lucht te geven. 

Door de renteverlaging ontvangen webwinkels minder rente-inkomsten, maar de risicocontroles blijven even duur. “Otto moet zich sterk afvragen of we deze betaalmethode kunnen blijven aanbieden”, zegt een woordvoerder van de webshop tegen de krant. 
De webwinkel staat achter de tijdelijke maatregelen, al laat Hoekstra ook onderzoeken of de verlaging permanent kan worden. “Dan worden de kosten van het toetsen en verstrekken van kredieten mogelijk niet meer voldoende gecompenseerd”, aldus Otto.

MediaMarkt stelt dat een permanente verlaging ervoor kan zorgen dat de elektronicawinkel stopt met het aanbieden van deze betaalmethode in deze vorm. 

Twee procent
“Ik kan geen traan laten om de dreigementen van dit soort spelers”, zegt Tweede Kamerlid Jasper van Dijk (SP) over de uitspraken van de twee webshops. Van Dijk diende in april dit jaar een motie in om de ‘woekerrentes’ van webwinkels in te perken. Hij zou het liefst zien dat de rentes niet hoger zijn dan twee procent. Dat is volgens het NIBUD een slecht idee, omdat webwinkels deze betaalmethode dan echt niet meer kunnen betalen en zich terugtrekken. Dan kunnen kwetsbare consumenten naar eigen zeggen geen kant meer op.

Wehkamp is daarentegen onverminderd enthousiast over de klantenkredieten, ook als de rente tien procent blijft. 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!