Een jaar na de lancering zijn meer dan honderd Nederlandse winkels aangesloten op het connected retail-platform van Zalando. Dat vertelt head of Benelux Jacintha de Graaf van het modeplatform tegenover RetailTrends.
Onder de aangesloten retailers zitten zowel ketens als individuele winkels, zegt De Graaf. “Zeker in de coronacrisis zijn fysieke spelers extra hard getroffen. Een platform als Zalando kan uitkomst bieden om offline spelers te helpen ook die online consument te bereiken.”
Via connected retail kunnen lokale modewinkels hun voorraad online ontsluiten via Zalando. Zij krijgen zelf de omzet over de verkochte artikelen en dragen een commissie af aan Zalando. In totaal heeft Zalando zo’n tweeduizend winkels aangesloten. Naast Nederland zijn dat retailers in Duitsland en sinds kort ook Polen, Spanje en Zweden.
In Duitsland heeft Zalando ook zelf fysieke winkels, namelijk een beautystore, een tweedehands kledingzaak en een reeks outlets. Plannen om ook in Nederland zelf fysiek actief te worden zijn er nu niet. “De focus ligt op het onlineplatform.” Volgend jaar gaat een nieuw dc in Bleiswijk open. “Pakketten kunnen we dan nog sneller leveren. Dan kun je gaan denken aan sameday-delivery.”
Zalando is exact tien jaar actief in Nederland. Ter gelegenheid daarvan spraken we met Jacintha de Graaf om terug te blikken en vooruit te kijken. Lees het hele interview op RetailTrends.
Reacties 0